Inhoudsopgave

Voorkom persoonlijke aansprakelijkheid als Geschäftsführer

Een Geschäftsführer van een Duitse vennootschap die in moeilijkheden verkeert is veel sneller persoonlijk aansprakelijk dan in Nederland.

Op grond van de Duitse wetgeving is een Geschäftsführer verplicht om tijdig het faillissement van zijn onderneming aan te melden. Deze bijzondere Duitse wetgeving heeft al de nodige Nederlanders onaangenaam verrast. Deze blog is dan ook bedoeld, met name voor Nederlanders die een functie als Geschäftsführer van een Duitse vennootschap bekleden. Om hen te informeren, te waarschuwen en een oplossing te bieden ter voorkoming van persoonlijke aansprakelijkheid.

Zoals gezegd is een Geschäftsführer van een Duitse vennootschap die in moeilijkheden verkeert, verplicht om zelf het faillissement van zijn onderneming aan te melden. Doet hij dat niet, of niet op tijd, dan is hij persoonlijk aansprakelijk voor het daardoor ontstane tekort in de boedel. Daar is dan ook niets meer aan te doen. De persoonlijke aansprakelijkheid treedt namelijk van rechtswege in op het moment dat de Geschäftsführer zijn aanmeldverplichting niet (tijdig) is nagekomen. Naast de curator kunnen ook crediteuren op deze grond de Geschäftsführer aansprakelijk houden. Het overtreden van de aanmeldplicht is bovendien een strafbaar feit, de zgn. “Insolvenzverschleppung”.

De verplichting tot aanmelding bestaat al snel, namelijk in het geval van “Zahlungsunfähigkeit” (betalingsonmacht) of van “Überschuldung” (insolventie). Een overtreding van deze verplichting kan niet worden gerechtvaardigd of ontlopen. Ook de omvang van de aansprakelijkheid is niet voor discussie of matiging vatbaar.

Termijn van aanmelden

In het geval voldaan is aan de wettelijke voorwaarden moet er onmiddellijk, en in uitzonderingsgevallen binnen drie weken, het faillissement worden aangemeld. De verplichting daartoe berust op elke “Geschäftsführer” persoonlijk.

Overigens is gedurende de Corona-pandemie deze wettelijke termijn wat verlengd.

“Zalungsunfähigkeit” – “Überschuldung”

De plicht om het faillissement aan te melden bestaat op het moment dat er sprake is van “Zahlungsunfähigkeit” of “Überschuldung”.

Van Zahlungsunfähigkeit is sprake indien de onderneming  niet meer in staat is om haar opeisbare schulden te betalen. Het hoogste Duitse rechtscollege, het “Bundesgerichtshof”, heeft dat genuanceerd[1] en bepaald dat er sprake is van Zahlungsunfähigkeit indien de onderneming niet in staat is om binnen drie weken, 90% van zijn opeisbare schulden te voldoen. Dit wordt bepaald in drie stappen:

  1. Beoordeling van de dekkingsgraad van de openstaande vorderingen aan de hand van een liquiditeitsbalans.
  2. Beoordeling of een eventuele onderdekking in de komende drie weken wordt ingelopen, aan de hand van een financieringsprognose.
  3. Bepaling van de omvang van het liquiditeitstekort (groter of kleiner dan 10%).

Van Überschuldung is sprake als het vermogen van de onderneming de verplichtingen van de vennootschap niet meer dekt (insolventie), tenzij er een positieve voortzettingsprognose is.  Dit wordt bepaald in twee stappen:

  1. Beoordeling of er sprake is van insolventie. Daarbij gaat het om een rekenkundige beoordeling, en wel tegen liquidatiewaarde.
  2. Beoordeling of er nog een positieve voortzettingsprognose is. Daarvoor is nodig dat het volgende wordt aangetoond:
  • de wil tot voortzetting;
  • een realistisch ondernemingsconcept;
  • een realistische liquiditeitsprognose, waaruit blijkt dat de onderneming in het lopende en volgende jaar voortdurend in staat is haar opeisbare schulden te voldoen.

Voorkomen is beter dan genezen: Monitoring

Het gevolg van de genoemde strikte Duitse wetgeving is dat een Geschäftsführer van een onderneming in moeilijkheden permanent ook in de gaten moet houden of er een situatie dreigt van Zahlungsunfahigkeit of van Überschuldung. Wij adviseren daartoe een monitoringsysteem op te zetten en dat -met bij voorkeur de externe accountant- frequent te beoordelen. Voorts kunnen regelingen met crediteuren of met de moedervennootschap onder omstandigheden bijdragen aan het voorkomen van een situatie dat een faillissement moet worden aangemeld.

Reorganisatie, herstructurering

De dreigende verplichting tot het aanmelden van faillissement kan in de praktijk de inspanningen om de onderneming te redden zeer onder druk zetten. Zeker als ook nog een reorganisatie of herstructurering moet worden doorgevoerd. Dat vergt een goede afstemming tussen die reorganisatieactiviteiten en de wettelijke belemmeringen en verplichtingen.

In Duitsland wordt deze wetgeving dan ook niet voor niets het Zwaard van Damocles voor Geschäftsführers genoemd.

Onze German Desk

De advocaten van de German Desk kunnen u helpen om uw onderneming in moeilijkheden te reorganiseren en/of te herstructureren en te voorkomen dat u als Geschäftsführer persoonlijk aansprakelijk wordt. Daarbij kunnen we bogen op een uitstekende samenwerking met onze partners in Duitsland.

Zie ook onze German Desk Folder, Duitse versie.

[1] BGH, 19 december 2017- II ZR 88/1.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

Meer weten?

Neem contact met ons op!

Mail

RA mr. A.H.M. (Anton) Bouwmeister...

Advocaat - Partner en Rechtsanwalt (D)

DELEN

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn
De Kempenaer Advocaten
Privacyoverzicht

De Kempenaer Advocaten respecteert de privacy van alle bezoekers van haar websites.

Wij maken gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en daarop wordt geplaatst. Wij gebruiken cookies om onze websites optimaal te laten functioneren.

U kunt de cookies van uw harde schijf verwijderen.

Ook kunt u cookies uitschakelen via uw browser. Zie hiervoor:

Internet Explorer: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/17442/windows-internet-explorer-delete-manage-cookies

Mozilla Firefox: https://support.mozilla.org/en-US/kb/enable-and-disable-cookies-website-preferences

Safari: https://support.apple.com/kb/PH19214?locale=nl_NL

Google Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=en-GB&hlrm=nl

 

Onze websites bieden op verschillende plaatsen mogelijkheden tot interactie, zoals bijvoorbeeld het invullen van formulieren ter deelneming aan onze seminars. De daarbij door u verstrekte gegevens worden uitsluitend gebruikt voor het doel waarvoor u ze hebt verstrekt. Uw gegevens worden zonder uw toestemming niet aan derden verstrekt, tenzij dat noodzakelijk is voor het doel waarvoor u die gegevens hebt verstrekt.

Onze website maakt gebruik van Google Analytics voor het verkrijgen van bezoekersstatistieken. De statistieken van Google Analytics worden door ons gebruikt om inzicht te krijgen in de bezoekersaantallen, de populaire pagina’s en om daarmee onze website te verbeteren. De informatie die door Google wordt verzameld, wordt geanonimiseerd opgeslagen. De Kempenaer Advocaten en Google kunnen niet zien welke personen onze website hebben bezocht.

De informatie die Google verzamelt, wordt mogelijk opgeslagen op servers buiten de Europese Economische Ruimte. De Kempenaer Advocaten heeft geen invloed op het gebruik van de data door Google en/of derde partijen. Google kan de gegevens verstrekken aan derden als zij daartoe op grond van de wet verplicht is of voor zover de informatie namens Google door derden wordt verwerkt. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Privacybeleid van Google: https://www.google.nl/intl/nl/policies/privacy/ en naar Google Analystics:https://www.google.com/intl/nl_nl/analytics/

 

In onze website staan knoppen om pagina’s te kunnen te delen of liken op de sociale netwerken LinkedIn, Facebook en Twitter. Dit wordt gerealiseerd door codes die worden aangeleverd door betreffende sociale netwerken. De codes plaatsen onder meer een cookie.

In de privacyverklaring van de sociale netwerken (die regelmatig wijzigen) kunt u lezen wat zij met de persoonsgegevens doen die zij met deze code verwerken.

LinkedIn: https://www.linkedin.com/legal/privacy-policy

Facebook: https://www.facebook.com/policy.php

Twitter: https://twitter.com/en/privacy

Indien u een relatie met De Kempenaer Advocaten heeft, heeft u het recht om de informatie die wij van u hebben op te vragen en (indien nodig) aan te passen. U kunt daarvoor contact met ons opnemen via mail@dekempenaer.nl

Voor verdere vragen over dit onderwerp kunt u contact met ons opnemen via het e-mailadres mail@dekempenaer.nl of door gebruik te maken van het contactformulier op onze website.