Kan een ouder het geld van de tickets van de kinderen terugvorderen, als de vlucht is geannuleerd? Volgens de luchtvaartmaatschappij kan dat niet, want restitutie is een persoonlijk recht. Wat beslist de kantonrechter?
Een moeder met twee minderjarige kinderen boekt een vlucht vanaf Schiphol, via Frankfurt, naar Japan. De vluchten worden echter geannuleerd. De moeder schakelt een luchtvaartclaimbureau in om restitutie van de vliegtickets te regelen. De luchtvaarmaatschappij betaalt echter niets terug. De moeder beroept zich op een Europese verordening over compensatie en bijstand aan luchtreizigers bij instapweigering, annulering en langdurige vertraging van vluchten. Op grond daarvan moet de vervoerder de ticketprijzen terugbetalen.
Volmacht
Volgens de vervoerder is de moeder niet-ontvankelijk in haar vordering: zij heeft pas een volmacht aan het claimbureau verleend nadat deze procedure is begonnen. De kantonrechter (rechtbank Noord-Holland) veegt dat van tafel: ook dan is dit een rechtsgeldige volmacht. Er is nog een andere reden waarom de luchtvaartmaatschappij niet wil betalen. De claim wordt ingediend namens de moeder, ook voor de kinderen. Maar de moeder was, zo stelt de luchtvaartmaatschappij, ‘geen eigenaar’ van het vorderingsrecht van haar minderjarige kinderen. De vordering tot restitutie van de ticketprijzen komt dan ook voor slechts een derde deel voor een vergoeding in aanmerking: alleen dat van de moeder.
Geen persoonlijk recht
Ook aan dit verweer gaat de kantonrechter voorbij. De moeder heeft de tickets voor haar zelf en de kinderen betaald. Hier is geen sprake van een ‘persoonlijk’ recht dat alleen de kinderen zouden kunnen inroepen. De moeder kan dat namens de kinderen doen. De luchtvaartmaatschappij moet gewoon de ticketprijs voor alle drie terugbetalen. Dat moet binnen zeven dagen. Duurt dit langer, dan moet de luchtvaartmaatschappij daarover rente betalen. Maar het was coronatijd, bijna alle vluchten werden geannuleerd. Volgens de kantonrechter heeft de Europese verordening hierin niet voorzien. Bovendien staat in de verordening niet op welk moment de termijn van zeven dagen begint te lopen.
Rente
De kantonrechter gaat uit van de dag waarop het claimbureau de sommatiebrief stuurde naar de luchtvaartmaatschappij. Vanaf toen was duidelijk dat de passagiers restitutie van de ticketprijzen wilden. De wettelijke rente wordt toegewezen vanaf drie weken na de sommatiebrief. Er geldt dan een betalingstermijn van 21 dagen. Zij krijgen geen vergoeding voor de buitengerechtelijke incassokosten: ze hebben onvoldoende aangetoond en onderbouwd dat hun werk om het geld terug te krijgen meer inhield dan het versturen van een enkele (eventueel herhaalde) aanmaning, het doen van een schikkingsvoorstel, het inwinnen van eenvoudige inlichtingen of het op een gebruikelijke manier samenstellen van het dossier.