Inhoudsopgave

Vertraagde vlucht? Passagiers krijgen niet in alle gevallen een compensatie

Komt een vlucht met meer dan drie uur vertraging aan op de plaats van bestemming, dan hebben passagiers in principe recht op een financiële compensatie. Maar dat geldt niet in alle gevallen, merkten deze reizigers.

Zestien passagiers eisen van een touroperator een vergoeding, nu hun vlucht te laat op de eindbestemming is gearriveerd. Hun vlucht van Schiphol naar Tenerife had een vertraging van drie uur en 14 minuten. Op grond van een Europese verordening hebben zij recht op een compensatie van € 400 per passagier, omdat de vertraging meer dan drie uur bedroeg. De touroperator weigert dit te betalen, de passagiers leggen hun claim neer bij de rechtbank Noord-Holland.

Buitengewone omstandigheden

De rechtbank stelt dat de vervoerder in beginsel een compensatieplicht heeft, tenzij de vertraging het gevolg is geweest van buitengewone omstandigheden. Tijdens de voorafgaande vlucht van dit toestel was sprake van motorvibratie en lage luchtdruk bij één van de motoren. Na aankomst in Amsterdam moest het toestel worden geïnspecteerd. Bij die inspectie bleek dat er schade was aan de motor, mogelijk veroorzaakt door een vogelaanvaring. De veiligheidsinspectie was dus noodzakelijk, aldus de kantonrechter. De schade en de verplichte inspectie zijn aan te merken als buitengewone omstandigheden.

Causaal verband

Daar nemen de passagiers geen genoegen mee. Nadat de eerdere vlucht op Schiphol was geland, stond het toestel ruim 28 uur aan de grond. Na zo lange tijd kunnen de buitengewone omstandigheden niet doorwerken naar de vlucht van de passagiers. Volgens de kantonrechter kan dat wel, als er tenminste een rechtstreeks causaal verband bestaat tussen deze omstandigheid en de vertraging van de latere vlucht. De latere vlucht zou worden uitgevoerd met hetzelfde toestel, waarmee het causaal verband tussen de vluchten vaststaat.

Reservetijd

De passagiers stellen verder dat de vervoerder onvoldoende rekening heeft gehouden met reservetijd. Als een vervoerder vluchten plant, moet hij het risico op vertraging door buitengewone omstandigheden inschatten, en zo een reservetijd inbouwen. Dan kan een volgende vlucht toch op tijd vertrekken. Maar die reservetijd hoeft niet al te lang te zijn, vindt de kantonrechter, want anders komen luchtvaartmaatschappijen in de problemen met hun bedrijfsvoering. Ook van deze vervoerder kon niet worden verwacht dat extra uren in vluchtschema’s werden ingeruimd om eventuele inspecties uit te voeren.

Geen compensatie

De vervoerder kan niet worden verweten, aldus de kantonrechter, dat de inspecties enige tijd hebben geduurd en dat hij dit onderzoek wilde afwachten om te kijken welke maatregelen hij moest nemen. Deze vervoerder heeft tijdig contact gezocht met andere luchtvaartmaatschappijen om de vlucht over te nemen, ook al was op dat moment nog niet duidelijk of dit nodig was. Uiteindelijk nam een andere vervoerder de vlucht over. Meer kon van de eerste vervoerder niet worden verwacht. Hij heeft dus alle redelijke maatregelen genomen om de vertraging te beperken. De passagiers krijgen geen compensatie voor de vertraagde vlucht. Zij moeten als verliezende partij wel de proceskosten betalen, bijna € 800.

ECLI:NL:RBNHO:2023:8369

Bron:Rechtbank Noord-Holland | jurisprudentie | ECLI:NL:RBNHO:2023:8369 8392455 \ CV EXPL 20-2579 | 15-08-2023
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

Meer weten?

Neem contact met ons op!

Mail

DELEN

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn
De Kempenaer Advocaten
Privacyoverzicht

De Kempenaer Advocaten respecteert de privacy van alle bezoekers van haar websites.

Wij maken gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en daarop wordt geplaatst. Wij gebruiken cookies om onze websites optimaal te laten functioneren.

U kunt de cookies van uw harde schijf verwijderen.

Ook kunt u cookies uitschakelen via uw browser. Zie hiervoor:

Internet Explorer: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/17442/windows-internet-explorer-delete-manage-cookies

Mozilla Firefox: https://support.mozilla.org/en-US/kb/enable-and-disable-cookies-website-preferences

Safari: https://support.apple.com/kb/PH19214?locale=nl_NL

Google Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=en-GB&hlrm=nl

 

Onze websites bieden op verschillende plaatsen mogelijkheden tot interactie, zoals bijvoorbeeld het invullen van formulieren ter deelneming aan onze seminars. De daarbij door u verstrekte gegevens worden uitsluitend gebruikt voor het doel waarvoor u ze hebt verstrekt. Uw gegevens worden zonder uw toestemming niet aan derden verstrekt, tenzij dat noodzakelijk is voor het doel waarvoor u die gegevens hebt verstrekt.

Onze website maakt gebruik van Google Analytics voor het verkrijgen van bezoekersstatistieken. De statistieken van Google Analytics worden door ons gebruikt om inzicht te krijgen in de bezoekersaantallen, de populaire pagina’s en om daarmee onze website te verbeteren. De informatie die door Google wordt verzameld, wordt geanonimiseerd opgeslagen. De Kempenaer Advocaten en Google kunnen niet zien welke personen onze website hebben bezocht.

De informatie die Google verzamelt, wordt mogelijk opgeslagen op servers buiten de Europese Economische Ruimte. De Kempenaer Advocaten heeft geen invloed op het gebruik van de data door Google en/of derde partijen. Google kan de gegevens verstrekken aan derden als zij daartoe op grond van de wet verplicht is of voor zover de informatie namens Google door derden wordt verwerkt. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Privacybeleid van Google: https://www.google.nl/intl/nl/policies/privacy/ en naar Google Analystics:https://www.google.com/intl/nl_nl/analytics/

 

In onze website staan knoppen om pagina’s te kunnen te delen of liken op de sociale netwerken LinkedIn, Facebook en Twitter. Dit wordt gerealiseerd door codes die worden aangeleverd door betreffende sociale netwerken. De codes plaatsen onder meer een cookie.

In de privacyverklaring van de sociale netwerken (die regelmatig wijzigen) kunt u lezen wat zij met de persoonsgegevens doen die zij met deze code verwerken.

LinkedIn: https://www.linkedin.com/legal/privacy-policy

Facebook: https://www.facebook.com/policy.php

Twitter: https://twitter.com/en/privacy

Indien u een relatie met De Kempenaer Advocaten heeft, heeft u het recht om de informatie die wij van u hebben op te vragen en (indien nodig) aan te passen. U kunt daarvoor contact met ons opnemen via mail@dekempenaer.nl

Voor verdere vragen over dit onderwerp kunt u contact met ons opnemen via het e-mailadres mail@dekempenaer.nl of door gebruik te maken van het contactformulier op onze website.