Inhoudsopgave

Verkoper moet koper wijzen op zijn ontbindingsrecht

Bij een consumentenverkoopovereenkomst, ook via internet, moet de verkoper een koper wijzen op diens ontbindingsrecht. Deze verkoper deed dat niet, waardoor de termijn voor ontbinding wettelijk werd verlengd naar één jaar.

Een vrouw koopt via het zakelijke Instagramaccount van een eenmanszaak (een internetdetailhandel) een edelsteen. Deze komt uit de persoonlijke collectie van de verkoper. Zij maakt € 94,50 over naar de zakelijke rekening van de verkoper, en twee weken later het restbedrag van € 131,25. Twee dagen na de laatste betaling koopt zij daar weer een edelsteen, die niet uit de privécollectie van de verkoper komt. Zij betaalt € 124,50 aan de verkoper op diens zakelijke rekening, en een paar weken later maakt ze € 255,75 over naar de privérekening van de verkoper. Vervolgens krijgt zij beide edelstenen toegestuurd in een verpakking met de handelsnaam van de verkoper.

Non-conform

De vrouw wil echter een van de edelstenen retourneren: deze vindt zij ‘non-conform’. De afmeting, kleur en steensoort komen niet overeen met wat zij op basis van de overeenkomst mocht verwachten. De verkoper wil de steen niet terugnemen: de meting van een onregelmatige steen is doorgaans een schatting, voor de rest is geen sprake van non-conformiteit. Bovendien was hier geen sprake van een consumentenkoop, omdat de steen uit de privécollectie van de verkoper kwam en de vrouw de steen – die al werd verkocht met een grote korting – ook daarom niet kon terugsturen. Toch wil de vrouw haar geld terug en ze dagvaardt de verkoper bij de rechtbank Zeeland-West-Brabant.

Consumentenverkoopovereenkomst

Volgens de rechtbank gaat het om twee aparte consumentenkoopovereenkomsten. Het is begrijpelijk dat de vrouw dacht dat de verkoper in beide gevallen handelde in de hoedanigheid van professioneel verkoper. Het zakelijke Instagramaccount, betalingen op de zakelijke rekening, de verzendverpakking met de bedrijfsnaam – alles wijst in die richting. Dat één steen ‘privé’ is verkocht, maakt dat niet anders.

Ontbindingsrecht

Bij een consumentenverkoopovereenkomst moet de verkoper een koper in de (pre)contractuele fase informeren over diens recht om de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden. Dat heeft deze verkoper niet gedaan. Dan wordt de termijn voor het ontbindingsrecht verlengd tot (maximaal) één jaar. De vrouw heeft de ontbinding tijdig ingeroepen. Een reden daarvoor was niet eens nodig, dus of de steen non-conform was is niet relevant. De verkoper moet het aankoopbedrag terugstorten, en ook de portokosten die de koper heeft moeten maken.

ECLI:NL:RBZWB:2023:6632

Bron:Rechtbank Zeeland-West-Brabant | jurisprudentie | ECLI:NL:RBZWB:2023:6632 10514068 CV EXPL 23-1667 (E) | 19-09-2023
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

Meer weten?

Neem contact met ons op!

Mail

DELEN

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn
De Kempenaer Advocaten
Privacyoverzicht

De Kempenaer Advocaten respecteert de privacy van alle bezoekers van haar websites.

Wij maken gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en daarop wordt geplaatst. Wij gebruiken cookies om onze websites optimaal te laten functioneren.

U kunt de cookies van uw harde schijf verwijderen.

Ook kunt u cookies uitschakelen via uw browser. Zie hiervoor:

Internet Explorer: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/17442/windows-internet-explorer-delete-manage-cookies

Mozilla Firefox: https://support.mozilla.org/en-US/kb/enable-and-disable-cookies-website-preferences

Safari: https://support.apple.com/kb/PH19214?locale=nl_NL

Google Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=en-GB&hlrm=nl

 

Onze websites bieden op verschillende plaatsen mogelijkheden tot interactie, zoals bijvoorbeeld het invullen van formulieren ter deelneming aan onze seminars. De daarbij door u verstrekte gegevens worden uitsluitend gebruikt voor het doel waarvoor u ze hebt verstrekt. Uw gegevens worden zonder uw toestemming niet aan derden verstrekt, tenzij dat noodzakelijk is voor het doel waarvoor u die gegevens hebt verstrekt.

Onze website maakt gebruik van Google Analytics voor het verkrijgen van bezoekersstatistieken. De statistieken van Google Analytics worden door ons gebruikt om inzicht te krijgen in de bezoekersaantallen, de populaire pagina’s en om daarmee onze website te verbeteren. De informatie die door Google wordt verzameld, wordt geanonimiseerd opgeslagen. De Kempenaer Advocaten en Google kunnen niet zien welke personen onze website hebben bezocht.

De informatie die Google verzamelt, wordt mogelijk opgeslagen op servers buiten de Europese Economische Ruimte. De Kempenaer Advocaten heeft geen invloed op het gebruik van de data door Google en/of derde partijen. Google kan de gegevens verstrekken aan derden als zij daartoe op grond van de wet verplicht is of voor zover de informatie namens Google door derden wordt verwerkt. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Privacybeleid van Google: https://www.google.nl/intl/nl/policies/privacy/ en naar Google Analystics:https://www.google.com/intl/nl_nl/analytics/

 

In onze website staan knoppen om pagina’s te kunnen te delen of liken op de sociale netwerken LinkedIn, Facebook en Twitter. Dit wordt gerealiseerd door codes die worden aangeleverd door betreffende sociale netwerken. De codes plaatsen onder meer een cookie.

In de privacyverklaring van de sociale netwerken (die regelmatig wijzigen) kunt u lezen wat zij met de persoonsgegevens doen die zij met deze code verwerken.

LinkedIn: https://www.linkedin.com/legal/privacy-policy

Facebook: https://www.facebook.com/policy.php

Twitter: https://twitter.com/en/privacy

Indien u een relatie met De Kempenaer Advocaten heeft, heeft u het recht om de informatie die wij van u hebben op te vragen en (indien nodig) aan te passen. U kunt daarvoor contact met ons opnemen via mail@dekempenaer.nl

Voor verdere vragen over dit onderwerp kunt u contact met ons opnemen via het e-mailadres mail@dekempenaer.nl of door gebruik te maken van het contactformulier op onze website.