Met René Borghans schuiven rust, senioriteit, ervaring en autoriteit aan tafel. Als specialist in het insolventierecht is hij gewend om snel te opereren en tot de kern van de zaak door te dringen. Zijn werk is een combinatie van bedrijfsmatig werken, inzicht hebben in de cijfers en psychologie. Het staat onder tijdsdruk. ‘Wij zijn dienstverleners. Je moet toegankelijk zijn en snel.’
Interview door Berry Kessels
René Borghans brengt overzicht en structuur aan als er spanning, paniek en soms chaos heerst bij een bedrijf dat niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen en failliet is verklaard.Het basisprincipe is vaak hetzelfde. Hij moet snel inzicht krijgen in de situatie. ‘Ik probeer als het kan op goede voet te staan met de bestuurder want je bent voor een groot deel afhankelijk van diens informatie’, zegt hij. ‘De meesten zijn gek genoeg vaak opgelucht als ik er ben. De problemen lopen al zo lang. Met de komst van een curator is de knagende onzekerheid in ieder geval voorbij. Ik maak wel de spelregels meteen duidelijk: ik heb alle informatie en medewerking nodig.’
Het staat onder tijdsdruk. Je moet in korte tijd iets voor elkaar krijgen.
Eerst inventariseren en dan voortvarend handelen
De benoeming tot curator voor een failliet bedrijf komt meestal op dinsdagmiddag als de rechtbank het faillissement heeft uitgesproken. In een eerste gesprek lopen de emoties vaak hoog op. Borghans stimuleert dat ook. Het werkt louterend en maakt het vervolg gemakkelijker. Tot zijn eerste taken hoort het om een inventarisatie van activa en passiva te maken en om personeel te ontslaan. Noodzakelijk omdat ze pas dan een uitkering kunnen aanvragen en vaak al een tijd geen loon meer hebben gehad. Borghans inventariseert samen met zijn team van insolventiemedewerkers verder welke zaken verkocht kunnen worden en schakelt daarvoor vaak andere experts in. Verder is de taak van de curator om te kijken ‘of er nog lijken in de kast liggen’ waarover de bestuurder heeft gezwegen. ‘Als die er zijn, dan vinden we ze meestal wel. Je weet waar je moet kijken. Mijn werk is een combinatie van bedrijfsmatig werken, inzicht hebben in de cijfers en psychologie. Het staat onder tijdsdruk. Je moet in korte tijd iets voor elkaar krijgen. Uiteindelijk gaat het erom dat de schuldeisers zoveel mogelijk van hun geld terugkrijgen en zoveel mogelijk van de activiteiten en daarmee werkgelegenheid behouden blijft.’
‘Een doorstart is een overwinning en het geeft grote voldoening als het lukt’.
Doorwerken tot de klus is geklaard
Dat betekent doorwerken op tijdstippen dat andere mensen om de open haard zitten. ‘Ik heb wel eens op kerstavond zitten onderhandelen over de doorstart van een bedrijf. Op oudjaarsavond hetzelfde verhaal. Half januari hadden we een deal en was de baan van een flink deel van het personeel gered.’ Daar geniet hij van. ‘Ik wil graag winnen. Een doorstart is een overwinning en het geeft grote voldoening als het lukt’.
De strijdlust kwam vroeger goed van pas. Borghans is geboren in Nijmegen en hockeyde vrij fanatiek. ‘Hockey, bier en studeren. Dat ging een paar jaar goed samen.’ Als zoon van twee artsen lag geneeskunde het meeste voor de hand. Hoewel hij op school een bètapakket had, is hij ‘maar rechten’ gaan doen. Inmiddels heeft hij daar meer dan zijn draai gevonden.
‘Te druk naast het werk? Welnee. Het gaat om timemanagement. Als je het goed plant, heb je het nooit druk.’
Naast zijn werk is hij maatschappelijk betrokken. Als bestuurslid van de Hulpdienst Nijmegen die mensen helpt bij praktische zaken. ‘De vrijwilligers zijn vooral vitale zestigers en zeventigers die anderen helpen’. Ook zijn hockeyclub kon op hem rekenen. ‘We hebben met een aantal andere enthousiastelingen het nieuwe clubgebouw tot stand gebracht. Te druk naast het werk? Welnee. Het gaat om timemanagement. Als je het goed plant, heb je het nooit druk.’
Faillissementen, aansprakelijkstellingen en klachten
Hij begon als bedrijfsjurist voor een startend bedrijf dat microchips ontwikkelde. ‘Het ging failliet. Ze waren drie jaar te vroeg. Later zijn daar succesvolle bedrijven uit ontstaan. Het was heel leerzaam om dat te hebben meegemaakt. De curator was afhankelijk van mijn informatie. De samenwerking ging prima. Hij vroeg mij om bij hem in dienst te komen.’ Inmiddels werkt hij, na eerder bij twee andere kantoren werkzaam te zijn geweest, al weer heel wat jaren bij De Kempenaer als partner. Behalve in insolventierecht is hij ook gespecialiseerd in het aansprakelijkheidsrecht, voornamelijk in de sector zorg en welzijn. Hij adviseert een aantal zorginstellingen, bijvoorbeeld als er klachten zijn.
‘Mensen stappen tegenwoordig eerder naar de rechter en de tuchtrechter. Aansprakelijk stellen en klagen is in opkomst. Is ook wel begrijpelijk. Door de terugtrekkende overheid in de jaren negentig verdwenen vangnetten voor mensen die door een ongeluk of verkeerde behandeling inkomen kwijtraakten. En tegenwoordig is men veel mondiger’
Tegelijkertijd is een aansprakelijkstelling of een klacht voor de zorgprofessional zeer ingrijpend. ‘Mensen vatten het persoonlijk op en een klacht tegen je is ook niet niks. Wat ik doe is hen begeleiden en rust, structuur en overzicht brengen. En natuurlijk hun positie met verve verdedigen’.
‘Een klant wil zich gezien voelen. Als het druk is moet je aan de bak.’
‘Niet lullen maar poetsen’ is zijn devies. ‘Wij zijn dienstverleners. Je moet toegankelijk zijn. Snel. Iemand heeft een probleem en wil weten dat eraan wordt gewerkt. Een klant wil zich gezien voelen. Wij hebben een winkel. Als het druk is moet je aan de bak.’ De kracht van De Kempenaer is het werken in teamverband. ‘Alle advocaten hier hebben tenminste twee specialisaties. Het is een vriendelijk en inhoudelijk sterk kantoor.’