Wie een pakketreis reserveert, met daarin een vlucht, kan er niet zo maar van uitgaan dat daarmee die vlucht ook daadwerkelijk is geboekt. Dat ontdekten deze passagiers, toen ze ‘hun’ vliegtuig naar Ibiza wilden nemen.
Twee passagiers boeken een pakketreis bij een reisbureau. Onderdeel daarvan is een retourvlucht Eindhoven-Ibiza. In de boekingsbevestiging staan het vluchtnummer en de vertrek- en aankomsttijd. Deze ochtendvlucht heeft een vertraging van bijna drie uur. Het echtpaar eist via een claimbureau compensatie van € 500. Zij beroepen zich op een Europese verordening: bij langdurige vertraging van vluchten hebben ze recht op € 250 per passagier.
Middagvlucht
De luchtvaartmaatschappij betaalt echter niet, omdat er geen vervoersovereenkomst zou zijn voor de ochtendvlucht. De boeking voor die vlucht is nooit bevestigd. Het was de touroperator die kort voor de reis vliegtickets had geboekt voor een middagvlucht op die dag. Daardoor konden de passagiers alsnog op vakantie. Die middagvlucht vertrok op tijd.
Tussenpersoon
De kantonrechter (rechtbank Noord-Holland) moet de vraag beantwoorden of de passagiers een bevestigde boeking hadden voor de ochtendvlucht. Zij vinden van wel: de door het reisbureau afgegeven boekingsbevestiging moet als een bevestigde boeking voor de vlucht worden gezien. Volgens de vervoerder (de luchtvaartmaatschappij) hadden de passagiers geen bevestigde boeking voor de ochtendvlucht. Het reisbureau was tussenpersoon voor de touroperator, die in eerste instantie geen tickets heeft geboekt (later wel voor de middagvlucht).
Bewijzen
Helaas voor de passagiers krijgen zij geen gelijk. De verordening – met de compensatie voor vertragingen – kan alleen worden ingeroepen als passagiers beschikken over een bevestigde boeking voor de vlucht en zich tijdig bij de incheckbalie hebben gemeld. Onder een boeking wordt verstaan: ‘het feit dat de passagier een ticket heeft of een ander bewijs dat de boeking is aanvaard en geregistreerd door de luchtvaartmaatschappij of de touroperator’. De passagiers moeten bewijzen dat de vlucht is geboekt.
Reservering
In deze zaak heeft het reisbureau een boekingsbevestiging afgegeven. Dit kan worden gezien als een reservering, maar is nog niet de definitieve boeking van de vlucht. De passagiers hebben niet aangetoond dat de touroperator de boekingsbevestiging voor de vlucht heeft uitgegeven of dat het reisbureau in het systeem de touroperator de pakketreis heeft geboekt. Er is dan niet gebleken dat de passagiers met de vervoerder een vervoersovereenkomst hebben gesloten voor de ochtendvlucht. Wie geen vliegticket heeft – hier: voor de ochtendvlucht – kan ook niet claimen dat deze vlucht met een vertraging vertrok. Niet de vlucht had vertraging, de passagiers waren enkele uren te vroeg op de luchthaven.