Inhoudsopgave

Passagiers worden niet voor alles gecompenseerd als vlucht is vertraagd

Twee passagiers arriveren een dag te laat op hun eindbestemming. Ze willen dat de luchtvaartmaatschappij allerlei kosten vergoedt, maar de kantonrechter wijst bijna alles af.

Twee passagiers nemen een vlucht van Reykjavik (IJsland) naar Schiphol. Ze komen met een vertraging van 24 uur aan op de eindbestemming, en eisen bij de kantonrechter (rechtbank Noord-Holland) compensatie: € 878,91 voor de extra vertraging van meer dan 12 uur en compensatie voor het achterhouden van de wettelijk verplichte informatie. Zij baseren zich op een Europese verordening die stelt dat de luchtvaartmaatschappij bij een annulering van de vlucht passagiers moet compenseren met € 400 per persoon. Ook willen ze dat de taxikosten van Schiphol naar huis en de kosten voor consumptie op de luchthaven van Reykjavik worden vergoed.

Buitengewone omstandigheden

In beginsel moet een luchtvaartmaatschappij vertraging compenseren – maar niet als die het gevolg is van ‘buitengewone omstandigheden’. Daarbij kan worden gedacht aan politieke onstabiliteit, weersomstandigheden, beveiligingsproblemen, onverwachte vliegveiligheidsproblemen en stakingen. Deze vlucht, stelt de kantonrechter, was niet geannuleerd maar werd vertraagd uitgevoerd. Door slecht weer in Reykjavik (zeer harde wind en sneeuw) kon de voorafgaande vlucht niet tijdig vertrekken, wat leidde tot vertraging van de vlucht van de twee passagiers.

Andere planningsvoorwaarden

Andere vluchten naar West-Europa zijn wel volgens planning uitgevoerd, zeggen de passagiers. Maar dat zegt nog niks, vindt de kantonrechter, omdat luchtvaartmaatschappijen andere planningsvoorwaarden hanteren: de ene kiest ervoor ondanks het slechte weer te vliegen, de andere niet. Het slechte weer en de vertraging van een eerdere vlucht waren voor deze luchtvaartmaatschappij een ‘bijzondere omstandigheid’.

Alternatieve vlucht

De passagiers vinden verder dat de luchtvaartmaatschappij hen had moeten omboeken naar een alternatieve vlucht. Maar bij een langdurige vertraging bestaat die verplichting voor de luchtvaartmaatschappij niet, wel bij een annulering. Bovendien had de luchtvaartmaatschappij geen reservetoestellen in Reykjavik. Volgens de kantonrechter heeft de luchtvaartmaatschappij alle redelijke maatregelen getroffen om de vertraging van de passagiers te beperken. De passagiers worden niet gecompenseerd.

Lunchkosten

Op grond van de Europese Verordening hebben de passagiers in dergelijke gevallen wel recht op gratis maaltijden en verfrissingen, in redelijke verhouding tot de wachttijden, en op gratis vervoer tussen de luchthaven en de plaats van hun hotel. De passagiers willen een vergoeding van de lunchkosten (€ 23,91). Daar hebben ze in principe recht op, maar dit heeft de luchtvaartmaatschappij al betaald. De taxirit wordt niet vergoed: het was een rit van Schiphol naar huis, niet naar een hotel.

Gemiste werkdag

Het klopt dat een luchtvaartmaatschappij bij vertragingen en annuleringen de passagiers bepaalde informatie moet verstrekken. De Verordening verbindt echter geen compensatieplicht als dit niet wordt nageleefd. Vergoeding van de kosten voor de gemiste werkdag van het tweetal (€ 1.950) wijst de kantonrechter ook af, omdat de passagiers dit bedrag niet hebben onderbouwd. Ze hadden stukken moeten inbrengen waaruit blijkt dat zij hun managementwerkzaamheden niet hebben kunnen uitvoeren of dat de projecten van hun opdrachtgevers in gevaar zijn gebracht door de vertraging.

ECLI:NL:RBNHO:2024:7471

Bron:Rechtbank Noord-Holland | jurisprudentie | ECLI:NL:RBNHO:2024:7471 10495085 \ CV EXPL 23-2811 | 11-06-2024
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

Meer weten?

Neem contact met ons op!

Mail

DELEN

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn