Inhoudsopgave

Ook een oude tweedehands auto moet voldoen aan gewekte verwachtingen

Een vrouw koopt via Marktplaats een auto van 23 jaar oud. Als die snel na de aankoop gaat haperen, wil zij haar geld terug. Wijst de kantonrechter dat toe of was deze aankoop voor haar eigen risico?

Een vrouw koopt op Marktplaats van een groothandel, die actief is in de handel in en reparatie van tweedehands auto’s, een auto voor € 700. Vooraf laat de verkoper weten dat de auto ‘goed schakelt’ maar door de leeftijd (23 jaar) wel gebruikerssporen heeft. Als de vrouw de auto enkele dagen heeft, klaagt ze dat de motor steeds uitvalt. De verkoper herhaalt dat hij geen garantie heeft gegeven. Toen de auto bij hem binnenkwam, reed deze prima. Als de verkoper niet met een oplossing komt, vraagt de vrouw de kantonrechter (rechtbank Overijssel) de koopovereenkomst te ontbinden. De verkoper wijst erop dat de vrouw kon verwachten dat een oude auto gepaard gaat met gebreken.

Wettelijke garantie

De kantonrechter stelt voorop dat het hier gaat om een consumentenkoop. Dan gelden extra regels om consumenten te beschermen. Een consument heeft bij een koop recht op een deugdelijk product: het moet functioneren conform de opgewekte verwachtingen. Dit conformiteitsvereiste wordt ook wel de ‘wettelijke garantie’ genoemd. De verkoper kan als professionele partij niet op voorhand de wettelijke verplichtingen uitsluiten. Dat er ‘geen garantie’ op de auto zat, gaat dan ook niet op.

Mededelingen

De vrouw mocht verwachten dat de auto de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn. Daarbij zijn de mededelingen van belang die de verkoper over de auto heeft gedaan: de vrouw wilde een betrouwbare auto die technisch in orde was, de verkoper heeft dit bevestigd. De verkoper had kunnen zeggen dat de auto, gezien de leeftijd, niet betrouwbaar was omdat deze elk moment gebreken kon gaan vertonen, maar heeft dat niet gedaan. Deze auto vertoonde al heel snel technische gebreken waardoor de vrouw niet veilig aan het verkeer kon deelnemen.

Gebreken

Omdat alle problemen zich voordeden binnen één jaar na aanschaf, wordt bij een consumentenkoop vermoed dat de auto bij aflevering niet aan de overeenkomst beantwoordde. Dan moet de verkoper bewijzen dat de gebreken een andere oorzaak hebben of pas ná aankoop zijn ontstaan. Daarin slaagt deze verkoper niet, zodat de kantonrechter oordeelt dat de gebreken ten tijde van de aankoop aanwezig waren. De auto voldoet dus niet aan de koopovereenkomst. Dat de auto 23 jaar oud was en slechts € 700 kostte, doet daaraan niet af.

Ontbinden

De koper heeft volgens de wet de mogelijkheid om de koopovereenkomst te ontbinden, maar dan moet de verkoper eerst zijn tekortgeschoten in zijn verplichting om de zaak binnen een redelijke termijn en zonder overlast voor de koper te herstellen of te vervangen. De vrouw stuurde een aangetekende brief met haar klacht en wens tot reparatie, maar de verkoper heeft daar niets mee gedaan. Daarom heeft de vrouw het recht de koopovereenkomst te ontbinden: zij moet de auto terugleveren en de verkoper moet € 700 terugbetalen.

ECLI:NL:RBOVE:2024:4687

Bron:Rechtbank Overijssel | jurisprudentie | ECLI:NL:RBOVE:2024:4687 11092739 \ CV EXPL 24-1894 | 02-09-2024
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

Meer weten?

Neem contact met ons op!

Mail

DELEN

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn