Een man koopt bij een online reisbureau voor zichzelf en zijn dochter een pakketreis naar Turkije. Als de reis niet doorgaat, wil hij het totale aankoopbedrag van de reis terug. Volgens de man voldeed het bestelproces namelijk niet aan de wettelijke eisen. Hij krijgt gelijk bij de kantonrechter van de rechtbank Amsterdam.
Vader en dochter maken de geboekte reis niet, omdat het paspoort van de dochter – tegen de aan de man bekendgemaakte voorwaarden in – niet langer dan zes maanden geldig was op het moment van vertrek op het vliegveld. De man wil het aankoopbedrag terug en bedenkt daarvoor een reden. Volgens hem voldeed het bestelproces op de website van het reisbureau niet aan de wettelijke eisen voor een online bestelproces. Hij eist bij de kantonrechter het gehele aankoopbedrag van de reis terug.
Betalingsverplichting
De wet stelt verschillende eisen aan een digitaal bestelproces. Een belangrijke eis is dat als de aanvaarding van een overeenkomst met een knop op een website gebeurt, op de knop ‘in niet voor misverstand vatbare termen’ en goed leesbaar moet staan dat de aanvaarding een betalingsverplichting inhoudt. Dat kan bijvoorbeeld door op de knop te vermelden: ‘bestelling met betalingsverplichting’. Als niet aan deze eis wordt voldaan, is een overeenkomst vernietigbaar. Volgens vaste Europese rechtspraak moet hierbij uitsluitend worden gekeken naar de woorden op de knop, en niet naar de overige context.
Bestelknop
Het reisbureau maakt bij het bestelproces gebruik van een grote roze knop. Die knop komt bij de online bezoeker in beeld nadat een reis is geselecteerd, persoonsgegevens zijn ingevoerd en diverse voorwaarden zijn geaccepteerd, en nadat met een vooraf ingevuld vinkje bevestigd is dat een definitieve boeking wordt gemaakt. Op de roze knop staat de tekst ‘doorgaan’. Door erop te klikken wordt de website van het reisbureau verlaten en wordt de bezoeker doorgelinkt naar de betaalomgeving van een door hem of haar geselecteerde bank.
Terugbetalen
Volgens de kantonrechter voldoet deze bestelknop niet aan de wettelijke eisen, nu daarop niet is vermeld dat een betalingsverplichting wordt aangegaan. De tekst ‘doorgaan’ impliceert geen betalingsverplichting, zoals bijvoorbeeld ‘kopen’ of ‘betalen’ dat wel doen. Het reisbureau voert nog verweer: de betalingsverplichting zou pas zijn aangegaan na afronding van de betaling in de beveiligde betaalomgeving van de bank en de knop hoefde daarom niet aan de ter discussie staande eisen te voldoen. De kantonrechter gaat daar niet in mee, omdat het bestelproces op de website van het reisbureau eindigde met het klikken op de roze knop en de aanvaarding daarmee plaatsvond. Omdat de knop niet aan de wettelijke eisen voldoet is de overeenkomst terecht door de koper van de reis vernietigd. Het online reisbureau moet het door hem betaalde bedrag voor de pakketreis dan ook volledig terugbetalen.