Inhoudsopgave

NOW 2.0: de (aangepaste) NOW en de TOFA

Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid en Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten

Op onze website hebben wij eerder gepubliceerd over de  Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid. De regeling houdt in dat ondernemers tot maximaal 90% van hun loonkosten vergoed krijgen als ze verwachten door de coronacrisis ten minste 20% omzet te verliezen over 3 maanden. Inmiddels is informatie beschikbaar over de verlenging met drie maanden en de aanpassing van de NOW, de zgn. NOW 2.0.

Een werkgever die tenminste 20% omzetverlies verwacht, kan vanaf 6 juli 2020 een tegemoetkoming van maximaal 90% van de loonsom aanvragen bij het UWV voor de maanden juni, juli en augustus 2020.

Het is niet van belang of er al is deelgenomen aan de eerste NOW. In het geval van een eerste aanvraag, kan een werkgever  de periode voor omzetdaling naar keuze laten beginnen op  1 juni, 1 juli of 1 augustus 2020. Een tweede aanvraag dient aan te sluiten op de periode gekozen in het eerste tijdvak.

De NOW 2.0 volgt dezelfde systematiek als de eerdere regeling. Wel zijn er enkele wijzigingen:

  • De referentiemaand voor de loonsom wordt maart 2020 (peildatum 15 mei).
    • Deze aanpassing biedt uitkomst voor seizoensbedrijven bij wie de loonsom door een toename van personeel in de maanden maart-mei hoger is dan in januari-maart 2020.
    • Voor bedrijven met een seizoenspatroon is ook een oplossing gezocht voor het eerste tijdvak. Indien de loonsom van maart tot en met mei 2020 hoger is dan de loonsom van drie maal januari, wordt de loonsom van maart 2020 als uitgangspunt genomen. Hierdoor gaat het subsidiebedrag dus OMHOOG. Dit geldt automatisch voor alle werkgevers met een hogere gemiddelde loonsom in de periode maart tot en met mei dan in de maand januari.
    • De uitbetaling van extra periode salarissen in de maand maart, zoals de 13e maand en de uitbetaling van vakantiegeld, waardoor de loonsom over maart hoger is, worden buiten de loonsom gehouden. Deze betalingen hebben dus geen effect op de hoogte van de subsidie.
  • De vaste (forfaitaire) opslag voor andere kosten dan de loonkosten wordt verhoogd van 30% naar 40%. Daarmee levert de NOW ook een bijdrage aan andere kosten dan de loonkosten.
  • De verplichting om geen ontslag aan te vragen blijft, maar de ‘boete’ in geval van bedrijfseconomisch ontslag van 50% vervalt.
    • Bedrijven verklaren bij de nieuwe NOW-aanvraag wel dat zij overleggen met vakbonden als zij voor meer dan 20 medewerkers bedrijfseconomisch ontslag willen aanvragen. Dit sluit aan bij de regelgeving rondom collectief ontslag.
    • De wettelijke bescherming bij ontslag blijft gewoon van kracht.
  • Over 2020 en tot en met de aandeelhoudersvergadering in 2021 mag geen dividend of bonus worden uitgekeerd en mogen er geen eigen aandelen worden ingekocht, wanneer er sprake is van een steunbedrag op of boven het bedrag waarvoor een accountantsverklaring vereist is. Voor werkmaatschappijen die als onderdeel van een concern een NOW-subsidie hebben gekregen geldt dit drempelbedrag niet, zij moeten zich hier altijd aan houden.
  • Aan werkgevers wordt de inspanningsverplichting opgelegd om werknemers te stimuleren een ontwikkeladvies aan te vragen of scholing te volgen voor behoud van werk.
    • Werkgevers moeten de OR of de personeelsvertegenwoordiging informeren dat zij deelnemen aan de NOW. Mochten werkgevers niet uit zich zelf aandacht geven aan loopbaanontwikkeling en scholing, dan kan de OR of personeelsvertegenwoordiging op dit punt vinger aan de pols houden en de werkgever zo nodig aanspreken.
    • Het kabinet trekt ter ondersteuning van initiatieven van sociale partners 50 miljoen euro uit via het crisisprogramma ‘NL leert door’. Mensen kunnen hierdoor vanaf juli tot en met december 2020 kosteloos (online) scholing en ontwikkeladviezen volgen om zich aan te passen aan de nieuwe economische situatie.

Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA)

Voor flexwerkers die tussen wal en schip zijn geraakt doordat zij hun baan/inkomsten verloren zonder aanspraak te kunnen maken op WW), wordt de TOFA voorgesteld.

Deze regeling voorziet in een vaste tegemoetkoming van € 600 per maand voor de duur van drie maanden.

De voorwaarden voor deze tegemoetkoming zijn:

  • De flexwerker verdiende in februari 2020 minimaal € 500 bruto.
  • Deze inkomsten zijn in april met minimaal de helft teruggelopen.
  • De flexwerker die in april 2020 meer dan € 600 bruto verdiende, ontvangt geen tegemoetkoming.
  • De flexwerker mag geen recht hebben op een andere inkomensvoorziening, zoals bijstand.

Zodra de tekst van de aangepaste wettelijke regeling beschikbaar is, zullen wij u over de details nader informeren.

Tot slot

Hebt u nog nadere of andere vragen? Neem dan contact op met een van onze arbeidsrechtadvocaten.

Klik hier voor meer artikelen die zijn geschreven over (de gevolgen van) het coronavirus.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

Meer weten?

Neem contact met ons op!

Mail

mr. C.M. (Claudine) Hermesdorf...

Advocaat - Partner

DELEN

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn
De Kempenaer Advocaten
Privacyoverzicht

De Kempenaer Advocaten respecteert de privacy van alle bezoekers van haar websites.

Wij maken gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en daarop wordt geplaatst. Wij gebruiken cookies om onze websites optimaal te laten functioneren.

U kunt de cookies van uw harde schijf verwijderen.

Ook kunt u cookies uitschakelen via uw browser. Zie hiervoor:

Internet Explorer: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/17442/windows-internet-explorer-delete-manage-cookies

Mozilla Firefox: https://support.mozilla.org/en-US/kb/enable-and-disable-cookies-website-preferences

Safari: https://support.apple.com/kb/PH19214?locale=nl_NL

Google Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=en-GB&hlrm=nl

 

Onze websites bieden op verschillende plaatsen mogelijkheden tot interactie, zoals bijvoorbeeld het invullen van formulieren ter deelneming aan onze seminars. De daarbij door u verstrekte gegevens worden uitsluitend gebruikt voor het doel waarvoor u ze hebt verstrekt. Uw gegevens worden zonder uw toestemming niet aan derden verstrekt, tenzij dat noodzakelijk is voor het doel waarvoor u die gegevens hebt verstrekt.

Onze website maakt gebruik van Google Analytics voor het verkrijgen van bezoekersstatistieken. De statistieken van Google Analytics worden door ons gebruikt om inzicht te krijgen in de bezoekersaantallen, de populaire pagina’s en om daarmee onze website te verbeteren. De informatie die door Google wordt verzameld, wordt geanonimiseerd opgeslagen. De Kempenaer Advocaten en Google kunnen niet zien welke personen onze website hebben bezocht.

De informatie die Google verzamelt, wordt mogelijk opgeslagen op servers buiten de Europese Economische Ruimte. De Kempenaer Advocaten heeft geen invloed op het gebruik van de data door Google en/of derde partijen. Google kan de gegevens verstrekken aan derden als zij daartoe op grond van de wet verplicht is of voor zover de informatie namens Google door derden wordt verwerkt. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Privacybeleid van Google: https://www.google.nl/intl/nl/policies/privacy/ en naar Google Analystics:https://www.google.com/intl/nl_nl/analytics/

 

In onze website staan knoppen om pagina’s te kunnen te delen of liken op de sociale netwerken LinkedIn, Facebook en Twitter. Dit wordt gerealiseerd door codes die worden aangeleverd door betreffende sociale netwerken. De codes plaatsen onder meer een cookie.

In de privacyverklaring van de sociale netwerken (die regelmatig wijzigen) kunt u lezen wat zij met de persoonsgegevens doen die zij met deze code verwerken.

LinkedIn: https://www.linkedin.com/legal/privacy-policy

Facebook: https://www.facebook.com/policy.php

Twitter: https://twitter.com/en/privacy

Indien u een relatie met De Kempenaer Advocaten heeft, heeft u het recht om de informatie die wij van u hebben op te vragen en (indien nodig) aan te passen. U kunt daarvoor contact met ons opnemen via mail@dekempenaer.nl

Voor verdere vragen over dit onderwerp kunt u contact met ons opnemen via het e-mailadres mail@dekempenaer.nl of door gebruik te maken van het contactformulier op onze website.