Inhoudsopgave

Misleiding consument levert oneerlijke handelspraktijk op

Als een bedrijf een consument misleidt, is dat een ‘oneerlijke handelspraktijk’. De overeenkomst die dan tot stand is gekomen kan worden vernietigd. Dat gebeurde in deze zaak over een horlogeband.

Een consument wil het kapotte bandje van zijn kostbare horloge laten repareren. De juwelier laat weten dat dit alleen kan als tegelijkertijd het horloge wordt gereviseerd. De consument heeft geen keus en betaalt uiteindelijk € 1.573. Maar hij voelt zich misleid en legt de zaak voor aan de kantonrechter (rechtbank Amsterdam).

Exclusieve horloges

Volgens de juwelier is de consument akkoord gegaan met de reparatie van het horlogebandje en met de revisie van het horloge. De juwelier zelf kan er niks aan doen: die is gebonden aan de door het specifieke luxe horlogemerk opgelegde eisen voor reparatie, die worden gesteld om de zeer exclusieve horloges hun waarde te laten behouden. Daarover was de juwelier open en dus kan de consument niet zijn misleid.

Overeenkomst van opdracht

De kantonrechter denkt er anders over. Dat deze juwelier als erkende retailer van dit prestigieuze horlogemerk bindende afspraken heeft met het hoofdkantoor in Zwitserland, kan zij de consument niet tegenwerpen. Het is de juwelier die een overeenkomst van opdracht met de consument is aangegaan en zich als handelaar ten opzichte van de consument moet onthouden van oneerlijke handelspraktijken.

Eigen belang

De kantonrechter constateert dat de horlogeband technisch gezien afzonderlijk van het horloge kon worden gerepareerd. De juwelier liet de consument weten: ‘Gezien de staat van het uurwerk kan het horloge niet worden afgeleverd met enkel een gerepareerde band.’ Dat is, zo stelt de kantonrechter, onjuiste informatie. De horlogeband kon wel degelijk afzonderlijk worden gerepareerd, maar de juwelier was daartoe (in navolging van het horlogebedrijf) niet bereid. Het horlogebedrijf wil, als prestigieus merk, voorkomen dat er inferieure producten op de markt komen of dat een handel ontstaat in losse onderdelen. Hiermee is, volgens de kantonrechter, niet onderbouwd dat sprake is van een noodzaak van revisie van het horloge. Hier is vooral het eigen belang van het horlogemerk met die revisie gediend.

Oneerlijke handelspraktijk

Door de consument voor te houden dat de revisie noodzakelijk was heeft de juwelier hem misleid. Dan is sprake van een oneerlijke handelspraktijk: de juwelier heeft de consument feitelijk gedwongen een niet noodzakelijke revisie van het horloge af te nemen. De consument heeft die revisie niet gewild, ook al gaf hij akkoord. Nu de overeenkomst als gevolg van een oneerlijke handelspraktijk tot stand is gekomen zal deze worden vernietigd. De juwelier moet het volledige bedrag aan de consument terugbetalen.

ECLI:NL:RBAMS:2023:1211

Bron:Rechtbank Amsterdam| jurisprudentie| ECLI:NL:RBAMS:2023:1211 9568723 CV EXPL 21-17085| 02-03-2023
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

Meer weten?

Neem contact met ons op!

Mail

DELEN

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn
De Kempenaer Advocaten
Privacyoverzicht

De Kempenaer Advocaten respecteert de privacy van alle bezoekers van haar websites.

Wij maken gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en daarop wordt geplaatst. Wij gebruiken cookies om onze websites optimaal te laten functioneren.

U kunt de cookies van uw harde schijf verwijderen.

Ook kunt u cookies uitschakelen via uw browser. Zie hiervoor:

Internet Explorer: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/17442/windows-internet-explorer-delete-manage-cookies

Mozilla Firefox: https://support.mozilla.org/en-US/kb/enable-and-disable-cookies-website-preferences

Safari: https://support.apple.com/kb/PH19214?locale=nl_NL

Google Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=en-GB&hlrm=nl

 

Onze websites bieden op verschillende plaatsen mogelijkheden tot interactie, zoals bijvoorbeeld het invullen van formulieren ter deelneming aan onze seminars. De daarbij door u verstrekte gegevens worden uitsluitend gebruikt voor het doel waarvoor u ze hebt verstrekt. Uw gegevens worden zonder uw toestemming niet aan derden verstrekt, tenzij dat noodzakelijk is voor het doel waarvoor u die gegevens hebt verstrekt.

Onze website maakt gebruik van Google Analytics voor het verkrijgen van bezoekersstatistieken. De statistieken van Google Analytics worden door ons gebruikt om inzicht te krijgen in de bezoekersaantallen, de populaire pagina’s en om daarmee onze website te verbeteren. De informatie die door Google wordt verzameld, wordt geanonimiseerd opgeslagen. De Kempenaer Advocaten en Google kunnen niet zien welke personen onze website hebben bezocht.

De informatie die Google verzamelt, wordt mogelijk opgeslagen op servers buiten de Europese Economische Ruimte. De Kempenaer Advocaten heeft geen invloed op het gebruik van de data door Google en/of derde partijen. Google kan de gegevens verstrekken aan derden als zij daartoe op grond van de wet verplicht is of voor zover de informatie namens Google door derden wordt verwerkt. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Privacybeleid van Google: https://www.google.nl/intl/nl/policies/privacy/ en naar Google Analystics:https://www.google.com/intl/nl_nl/analytics/

 

In onze website staan knoppen om pagina’s te kunnen te delen of liken op de sociale netwerken LinkedIn, Facebook en Twitter. Dit wordt gerealiseerd door codes die worden aangeleverd door betreffende sociale netwerken. De codes plaatsen onder meer een cookie.

In de privacyverklaring van de sociale netwerken (die regelmatig wijzigen) kunt u lezen wat zij met de persoonsgegevens doen die zij met deze code verwerken.

LinkedIn: https://www.linkedin.com/legal/privacy-policy

Facebook: https://www.facebook.com/policy.php

Twitter: https://twitter.com/en/privacy

Indien u een relatie met De Kempenaer Advocaten heeft, heeft u het recht om de informatie die wij van u hebben op te vragen en (indien nodig) aan te passen. U kunt daarvoor contact met ons opnemen via mail@dekempenaer.nl

Voor verdere vragen over dit onderwerp kunt u contact met ons opnemen via het e-mailadres mail@dekempenaer.nl of door gebruik te maken van het contactformulier op onze website.