Inhoudsopgave

Luchtvaartmaatschappij kan annulering vlucht niet onderbouwen: passagiers krijgen vergoeding

Als hun vlucht naar Liverpool plotseling wordt geannuleerd, eisen twee passagiers compensatie. Volgens de vervoerder was sprake van ‘buitengewone omstandigheden’.

Twee passagiers boeken een vlucht van Schiphol naar Liverpool. Op het laatste moment wordt de vliegreis geannuleerd. De passagiers denken dat ze een vergoeding (‘compensatie’) kunnen krijgen en dragen hun vermeende vorderingsrecht over aan een bureau dat hierin is gespecialiseerd. Maar de vervoerder keert niets uit. Vervolgens stapt het bureau naar de rechtbank Noord-Holland en eist dat de luchtvaartmaatschappij € 500 voor zijn twee cliënten vergoedt.

Buitengewone omstandigheden

Het bureau wijst op een Europese verordening die gaat over vergoedingen bij annulering of langdurige vertraging van vluchten. Daarin wordt gesproken van een compensatie tot een bedrag van € 250 per passagier. Een vervoerder hoeft dat niet te betalen als de annulering het gevolg was van ‘buitengewone omstandigheden’. Dat was hier aan de orde, zegt de vervoerder: de vlucht is geannuleerd vanwege capaciteitsproblemen op Schiphol. Er was te weinig luchthavenpersoneel om de passagiers in de vertrekterminal te laten doorstromen, waardoor de luchthaven luchtvaartmaatschappijen ‘verplichtte’ om vluchten te annuleren. Volgens het bureau is dit geen buitengewone omstandigheid en is de vervoerder ook niet ‘gedwongen’ deze vlucht te annuleren. Er was wel een verzoek van Schiphol om in die week vluchten te annuleren, maar de vervoerder liet weten daaraan niet mee te werken.

Capaciteitsreductie

De kantonrechter stelt dat de vervoerder moet aantonen dat sprake was van een buitengewone omstandigheid. Schiphol verzocht om de stoelcapaciteit te verminderen, maar dat is nog geen capaciteitsreductie ten tijde van de vlucht. Een capaciteitsreductie kan een buitengewone omstandigheid zijn als de luchtvaartmaatschappij aantoont dat zij geen andere keuze had dan annulering. Dit heeft de vervoerder niet aangetoond. Het klopt wel dat de capaciteit door Schiphol naar beneden was bijgesteld, maar de vervoerder heeft onvoldoende onderbouwd waarom juist de vlucht naar Liverpool moest worden geannuleerd en waarom deze vlucht – desnoods met vertraging – niet alsnog kon worden uitgevoerd.

Compenseren

Nu er geen sprake is van buitengewone omstandigheden, zal de vervoerder de twee passagiers moeten compenseren (samen € 500). Ook moet de vervoerder de rente over dat bedrag betalen, en € 421 aan proceskosten die het bureau heeft gemaakt.

ECLI:NL:RBNHO:2024:1795

Bron:Rechtbank Noord-Holland | jurisprudentie | ECLI:NL:RBNHO:2024:1795 10476347 \ CV EXPL 23-2611 | 19-03-2024
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

Meer weten?

Neem contact met ons op!

Mail

DELEN

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn
De Kempenaer Advocaten
Privacyoverzicht

De Kempenaer Advocaten respecteert de privacy van alle bezoekers van haar websites.

Wij maken gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en daarop wordt geplaatst. Wij gebruiken cookies om onze websites optimaal te laten functioneren.

U kunt de cookies van uw harde schijf verwijderen.

Ook kunt u cookies uitschakelen via uw browser. Zie hiervoor:

Internet Explorer: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/17442/windows-internet-explorer-delete-manage-cookies

Mozilla Firefox: https://support.mozilla.org/en-US/kb/enable-and-disable-cookies-website-preferences

Safari: https://support.apple.com/kb/PH19214?locale=nl_NL

Google Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=en-GB&hlrm=nl

 

Onze websites bieden op verschillende plaatsen mogelijkheden tot interactie, zoals bijvoorbeeld het invullen van formulieren ter deelneming aan onze seminars. De daarbij door u verstrekte gegevens worden uitsluitend gebruikt voor het doel waarvoor u ze hebt verstrekt. Uw gegevens worden zonder uw toestemming niet aan derden verstrekt, tenzij dat noodzakelijk is voor het doel waarvoor u die gegevens hebt verstrekt.

Onze website maakt gebruik van Google Analytics voor het verkrijgen van bezoekersstatistieken. De statistieken van Google Analytics worden door ons gebruikt om inzicht te krijgen in de bezoekersaantallen, de populaire pagina’s en om daarmee onze website te verbeteren. De informatie die door Google wordt verzameld, wordt geanonimiseerd opgeslagen. De Kempenaer Advocaten en Google kunnen niet zien welke personen onze website hebben bezocht.

De informatie die Google verzamelt, wordt mogelijk opgeslagen op servers buiten de Europese Economische Ruimte. De Kempenaer Advocaten heeft geen invloed op het gebruik van de data door Google en/of derde partijen. Google kan de gegevens verstrekken aan derden als zij daartoe op grond van de wet verplicht is of voor zover de informatie namens Google door derden wordt verwerkt. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Privacybeleid van Google: https://www.google.nl/intl/nl/policies/privacy/ en naar Google Analystics:https://www.google.com/intl/nl_nl/analytics/

 

In onze website staan knoppen om pagina’s te kunnen te delen of liken op de sociale netwerken LinkedIn, Facebook en Twitter. Dit wordt gerealiseerd door codes die worden aangeleverd door betreffende sociale netwerken. De codes plaatsen onder meer een cookie.

In de privacyverklaring van de sociale netwerken (die regelmatig wijzigen) kunt u lezen wat zij met de persoonsgegevens doen die zij met deze code verwerken.

LinkedIn: https://www.linkedin.com/legal/privacy-policy

Facebook: https://www.facebook.com/policy.php

Twitter: https://twitter.com/en/privacy

Indien u een relatie met De Kempenaer Advocaten heeft, heeft u het recht om de informatie die wij van u hebben op te vragen en (indien nodig) aan te passen. U kunt daarvoor contact met ons opnemen via mail@dekempenaer.nl

Voor verdere vragen over dit onderwerp kunt u contact met ons opnemen via het e-mailadres mail@dekempenaer.nl of door gebruik te maken van het contactformulier op onze website.