Het is niet ongebruikelijk dat de actieradius van een elektrische auto lager is dan in ronkende verkoopbrochures staat. Klanten behoren dat in te schatten. Deze klant wilde van zijn auto af door de verkoopovereenkomst te ontbinden. De Hoge Raad gaf onlangs uitsluitsel of dat mag.
In de loop van 2018 brengt een autofabrikant een elektrische auto op de markt. In de verkoopbrochure staat dat deze auto, met een volledige acculading, een actieradius mogelijk maakt van 480 km. ‘Dat is meer dan genoeg voor het gemiddelde wekelijkse woon-werkverkeer van 300 km.’ Die actieradius staat vermeld op meerdere plaatsen in de brochure en wordt ook vermeld op de website van de dealer.
Actieradius
Een klant koopt de betreffende elektrische auto voor € 89.235. Na een week klaagt hij al: de actieradius is slechts 280 km. In een ‘general bulletin’ van de importeur staat dat de actieradius in de praktijk tussen de 270-555 km ligt, afhankelijk van rijgedrag, seizoen, temperatuurverschillen en route (stad of snelweg). Hoewel deze klant er begin december in reed (koude periode), is hij niet tevreden en wil de koopovereenkomst ontbinden. De rechtbank wijst dat af, maar het hof wijst de vordering toe.
Voorbehoud
Het hof vindt: een lage actieradius brengt niet met zich dat de auto niet voor normaal gebruik geschikt is, de auto is dus niet ‘non-conform’. Ook met een auto met een lage actieradius kan normaal en veilig worden gereden. De niet extreem lage actieradius van (hooguit) circa 300 km in de winter doet dus niet af aan het normaal gebruik van de auto. De koper wist ook dat 480 km afhankelijk was van de omstandigheden. Dit voorbehoud staat ook in de verkoopbrochure. De koper had zich eerder in elektrische auto’s verdiept en wist dat hij moest opletten.
Eigenschap
Echter, het verschil tussen de actieradius op de website van de autodealer (480 km) en de praktijk (onder gebruikelijke omstandigheden, 300 km in de winter) is zo groot, dat de koper daarmee geen rekening hoefde te houden – ondanks het voorbehoud, dat niet de indruk wekte van zo’n groot verschil. De koper mocht verwachten dat de actieradius significant hoger was dan 300 km. De verkoper moest een auto met die eigenschap leveren. Deze auto had die eigenschap niet en beantwoordt dus niet aan de koopovereenkomst, aldus het hof.
Ontbinden
In het Burgerlijk Wetboek staat dat een zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen van de verkoper daarover, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Het hof heeft deze regel goed toegepast, oordeelt de Hoge Raad nu, in een procedure die de autodealer was begonnen. De koopovereenkomst kan worden ontbonden nu deze elektrische auto de door de verkoper beloofde actieradius niet haalt.