Inhoudsopgave

Duitse klanten worden in eigen taal begroet • Lida van der Wekken

Lida van der Wekken weet nog goed dat ze uren bezig was met het uitwerken van dictaten. Ze werkte in die tijd voor een paar familierechtadvocaten. Nu werkt ze voor meer verschillende praktijken.

Interview door Berry Kessels

Veel langer dan in andere sectoren werkten advocaten met dicteerapparaten. De opzet voor een brief of juridisch stuk namen ze op en het bandje belandde bij de secretaresse om uit te werken. Lida van der Wekken weet dat nog goed en had er plezier in. ‘Zat je uren te luisteren. Je maakte zelf de tekst die natuurlijk nog wel werd nagekeken. Op die manier leerde je ook al typend de zaken inhoudelijk kennen. Nu typen de advocaten zelf en doen wij alleen de lay-out.’

Ze werkt sinds 2007 bij De Kempenaer Advocaten als secretaresse. Daarvoor zat ze ruim acht jaar bij een ander advocatenkantoor. ‘Dat was een klein kantoor. Ik had het er niet meer naar de zin. Ik heb drie open sollicitaties gestuurd en ben hier aangenomen.’

Ondersteuning Duits Nederlandse Advocaten Vereniging

Ze ondersteunt ook de Duits Nederlandse Advocaten Vereniging waarvan advocaat-partner Anton Bouwmeister bestuurslid is. De Kempenaer heeft een vrij omvangrijke ‘Duitse’ praktijk. Bij de German Desk kunnen Duitse en Nederlandse cliënten die zakendoen met de buren terecht. Lida van der Wekken spreekt aardig Duits en houdt ervan om Duitse cliënten warm te ontvangen. ‘Als er een Duitse cliënt belt en Engels spreekt, praat ik in het Duits terug. Dat gaat automatisch en hopelijk stellen ze dat op prijs.’

Ze ondersteunt inmiddels alle advocaten, maar is begonnen in het personen- en familierecht. Vooral bij echtscheidingen moest zij af en toe slikken. ‘Je komt regelmatig  ellende tegen, vooral als er kinderen bij betrokken zijn. Maar je leert ermee om te gaan. Dat moet ook wel, je wilt deze mensen per slot van rekening helpen.’

‘Sommigen willen graag hun verhaal kwijt. Dan luister ik.’

Iedere advocaat is verschillend en dat vraagt aanpassingsvermogen van de secretaresses. Lida van Wekken werkt graag op haar eigen manier maar kan ook meegaan in de flow. Ze heeft wél geleerd om haar grenzen te bewaken. ‘Ik heb de neiging om iedereen ter wille te zijn en dat werd op een gegeven moment te veel. Toen besefte ik dat ik soms ook ‘nee’ moet zeggen. De eerste keer was heel lastig. Ik voelde me heel onaardig, maar wist: het moet gewoon. Inmiddels gaat het goed.’

‘Mensen zien je toch als een verlengstuk van de advocaat en gaan ervan uit dat je weet waarover ze bellen.’

Ze probeert bellers zo goed mogelijk te helpen. Cliënten benaderen vaak de advocaten rechtstreeks. Maar er zijn er genoeg die via het secretariaat binnenkomen. ‘Ik sta ze te woord en probeer gelijk mee te denken. Sommigen willen graag hun verhaal kwijt. Dan luister ik. Mensen zien je toch als een verlengstuk van de advocaat en gaan ervan uit dat je weet waarover ze bellen.’ Geconcentreerd werken gaat haar goed af. Vroeger al met die bandjes en nu nog steeds. ‘Ik hou van borduren en breien. Dan moet je ook je hoofd erbij houden.’

Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

Het team achter de advocaat

Al bijna twee jaar beheerst corona ons leven. Met mondkapjes, lockdowns, anderhalve meter en videocalls. We missen het persoonlijk contact. We ontberen gesprekken over andere zaken dan de inhoud en dat is jammer. Wij denken dat ook de ‘koetjes en de kalfjes’ bijdragen aan wederzijds begrip – noodzakelijk om goed ons werk te doen. Daarom plaats(t)en we vanaf februari 2022 iedere week een interview door Berry Kessels met onze mensen. In ‘de mens achter de zaak’ en ‘het team achter de advocaat‘ leert u ons beter kennen.

A.J. (Lida) van der Wekken-Peter...

Secretaresse

DELEN

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn