Een werknemer zit ziek thuis. Hij kan wel bij zijn werkaccount. Vanaf zijn zakelijke mailadres stuurt hij tientallen mails door naar zijn privé-mailadres. Als hij die weigert te verwijderen, wordt hij op staande voet ontslagen. Terecht?
Een bedrijf, actief op het gebied van mobiele telefonie, werkplekautomatisering en clouddiensten, neemt een nieuwe Director Operations aan. Hij krijgt een arbeidscontract voor één jaar. Na enkele maanden meldt hij zich ziek wegens spanningsklachten. Een paar uur na zijn ziekmelding stuurt hij vanaf zijn zakelijke e-mailadres circa 50 mailberichten, sommige met bijlagen, met bedrijfsgevoelige informatie door naar zijn privé-mailadres. Als zijn werkgever dit ontdekt, wordt de directeur op non-actief gesteld. Hij moet op kantoor uitleg geven, al deze mails direct verwijderen en verklaren dat hij die berichten niet verder heeft verspreid. Als de directeur weigert, wordt hij op staande voet ontslagen. Dit ontslag vecht hij aan bij de kantonrechter, maar hij verliest zijn zaak. Hij moet zijn werkgever een schadevergoeding van € 17.767 betalen.
Rechtspositie
De directeur stelt dat hij de informatie in de mails nodig had om zijn rechtspositie te bepalen en te reflecteren op wat er zich tussen hem en zijn werkgever had afgespeeld. Maar dat had hij helemaal niet nodig op zijn privé-mailadres, vindt de kantonrechter. Toen de man daarop werd aangesproken, had hij de mails meteen moeten verwijderen. De toezending van de bedrijfsgevoelige informatie aan zijn privé-mailadres en zijn weigering om deze informatie te verwijderen rechtvaardigen het ontslag, zo oordeelt de kantonrechter. De directeur gaat in hoger beroep.
Bedrijfsgevoelige informatie
Bij het gerechtshof Den Haag stelt de directeur dat het merendeel van de stukken niet strategisch van aard is: concurrenten kunnen er niets mee. Toch oordeelt het hof, net als de kantonrechter: de directeur had de mails direct moeten verwijderen toen hij erop werd aangesproken. Het was volgens de werkgever bedrijfsgevoelige informatie. Het doorsturen van de mails gebeurde ook nog eens toen de verstandhouding tussen partijen zodanig was geworden dat de directeur er rekening mee hield dat zijn account zou worden geblokkeerd. De werkgever was namelijk niet tevreden over de directeur.
Ontslag op staande voet
Nu de mails – en daarmee de bedrijfsgevoelige informatie – buiten het domein van de organisatie terecht waren gekomen, had de werkgever er geen controle meer over. Alleen al de weigering om de doorgestuurde informatie te verwijderen, rechtvaardigt het ontslag op staande voet van de directeur, aldus het hof. Zijn ziekte stond daaraan niet in de weg, anders had de man moeten aantonen waarom hij de bestanden niet kon verwijderen. Het ontslag blijft in stand.