Inhoudsopgave

Disfunctioneren en verbetertraject

Op enig moment is de maat vol en wilt u af van die eeuwig disfunctionerende medewerker. Kan dat zomaar? Weet waar u aan begint!

We maken het regelmatig mee: de ondernemer die belt en stelt op zo kort mogelijke termijn van de niet functionerende medewerker af te willen. Of wij dat even regelen. En vaak is er best iets aan de hand. Maar kan dat wel?

Ontslag wegens disfunctioneren

Sinds de invoering van de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) is het moeilijker geworden om een werknemer te ontslaan op grond van disfunctioneren. Voordien was de kantonrechter nog wel eens geneigd om, als hij in zag dat het echt niet zou gaan lukken tussen werknemer en werkgever, de ontbinding tegen een hogere vergoeding uit te spreken ook al was er geen stevig dossier voorhanden. Dat is nu wel even anders.

Uit de evaluatie van de WWZ is gebleken dat over het eerste jaar WWZ slechts 16% (!) van de gevallen waarin om een ontbinding vanwege disfunctioneren tot succes leidde.

Eisen

Voor een ontbinding wegens disfunctioneren moet ingevolge artikel 7:669 lid 3 onderdeel d BW voldaan worden aan de volgende voorwaarden:

a. de werknemer is ongeschikt om de bedongen arbeid te verrichten;
b. dit mag niet voortvloeien uit ziekte of een gebrek van de werknemer;
c. de werkgever moet de werknemer tijdig in kennis stellen van het disfunctioneren;
d. de werkgever moet de werknemer in voldoende mate in de gelegenheid hebben gesteld zijn functioneren te verbeteren;
e. de ongeschiktheid mag niet het gevolg zijn van onvoldoende zorg van de werkgever voor scholing of voor de arbeidsomstandigheden van de werknemer en
f. herplaatsing is binnen een redelijke termijn in een andere passende functie, al dan niet met behulp van scholing, niet mogelijk of ligt niet in de rede.

Voorts mag er geen sprake zijn van een opzegverbod.

Het gaat met name vaak mis op de punten c en d. De werkgever heeft, om welke reden dan ook, verzuimd om tijdig en duidelijk aan de werknemer kenbaar te maken dat en op welke punten hij onvoldoende functioneert en hem niet of althans onvoldoende in de gelegenheid gesteld om zich te verbeteren.

Een voorbeeld

Een goed voorbeeld is de recente beslissing van de Kantonrechter Roermond van 4 mei 2017 (ECLI:NL:RBLIM:2017:4086)

Het betrof hier een werknemer die op 1 januari 2012 bij werkgever in dienst was getreden in de functie van Project Manager, maar ook daarvoor al in diezelfde functie op detacheringsbasis bij werkgever aan het werk was geweest.

Uit de verslagen van de beoordelingsgesprekken over 2014 en 2015 kan worden afgeleid dat de werknemer in de afgelopen jaren onvoldoende heeft gefunctioneerd. Op belangrijke onderdelen werd de beoordeling ‘TO’ (te ontwikkelen) gegeven. Een aangeboden baan in een zgn. 2de kanstraject werd door de werknemer afgewezen. Volgens de werkgever meer dan genoeg redenen om kantonrechter te verzoeken de arbeidsovereenkomst te ontbinden.

De kantonrechter concludeert echter dat uit het oordeel ‘TO’ opgemaakt mag worden dat er dus groeipotentieel werd vermoed en dat de enkele omstandigheid dat er verbeterpunten zijn, onvoldoende is voor het oordeel dat de werknemer disfunctioneert. Om van disfunctioneren te kunnen spreken moet er meer aan de hand zijn, zoals een niet geslaagd verbetertraject.

Conform de beleidsregels van het UWV dient de werkgever in het verbetertraject voldoende contact te hebben met de werknemer om verbetering teweeg te brengen in zijn functioneren. Dat contact moet gericht zijn op verbetering en mag zich niet beperken tot het enkele registreren of rapporteren van het gesteld tekortschietend functioneren.

Hiertoe dient de werkgever voor aanvang van het verbetertraject een verbeterplan op te stellen. Daarin moet de werkgever aan de hand van concrete voorbeelden op een inzichtelijke wijze toelichten waar het bij het functioneren van de werknemer precies aan schort, wat de werkgever precies van de werknemer in zijn functie verwacht en op welke wijze of met welke instrumenten de werkgever verwacht dat de beoogde verbetering moet worden bereikt.

In dit geval was er een verbetertraject gevolgd maar had de werkgever geen (voldoende) verbeterplan opgesteld. Het enkel noemen van de ontwikkelpunten in de beoordelingsformulieren bevatten geen wijze van begeleiding en evenmin een termijn die aan werknemer werd geboden om zijn functioneren te verbeteren.

De rechter concludeert dan ook dat geen sprake was van een deugdelijk verbeterplan. De wijze van begeleiding van de werknemer en de termijn voor de verbetering van het functioneren hadden moeten worden vastgelegd.

Ook de door de werkgever aangevoerde verstoorde arbeidsverhouding resp. verschil van inzicht (g- en h-grond) waren volgens de kantonrechter niet aanwezig.

Het gevolg? De werknemer blijft gewoon in dienst……vermoedelijk met alle ellende van dien.

Conclusie

Zorg bij een disfunctionerende medewerker voor een goed dossier en een verbeterplan waarin ten minste het volgende wordt vastgelegd:

  • Het vertrekpunt. Dit is de probleemanalyse: met concrete voorbeelden wordt inzichtelijk gemaakt waar het aan schort in het functioneren. Wat zijn de verbeterpunten?
  • Het einddoel. Dit is de vaststelling hoe en op welke wijze de werknemer uiteindelijk dient te functioneren.
  • De actiepunten: op welke wijze en met de inzet van welke middelen wordt er getracht de werknemer op niveau te laten functioneren (scholing, begeleiding et cetera).
  • Hoe vaak, wanneer en met wie tussentijds de voortgang wordt besproken.
  • Welke consequenties er volgen bij het niet verbeteren bij de tussen- resp. eindevaluatie.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

We adviseren u graag!

Neem gerust contact op met onze arbeidsrechtadvocaten.
Bel 026 – 35 22 888 of stuur een bericht.

Mail

mr. C.M. (Claudine) Hermesdorf...

Advocaat - Partner

DELEN

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn
De Kempenaer Advocaten
Privacyoverzicht

De Kempenaer Advocaten respecteert de privacy van alle bezoekers van haar websites.

Wij maken gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en daarop wordt geplaatst. Wij gebruiken cookies om onze websites optimaal te laten functioneren.

U kunt de cookies van uw harde schijf verwijderen.

Ook kunt u cookies uitschakelen via uw browser. Zie hiervoor:

Internet Explorer: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/17442/windows-internet-explorer-delete-manage-cookies

Mozilla Firefox: https://support.mozilla.org/en-US/kb/enable-and-disable-cookies-website-preferences

Safari: https://support.apple.com/kb/PH19214?locale=nl_NL

Google Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=en-GB&hlrm=nl

 

Onze websites bieden op verschillende plaatsen mogelijkheden tot interactie, zoals bijvoorbeeld het invullen van formulieren ter deelneming aan onze seminars. De daarbij door u verstrekte gegevens worden uitsluitend gebruikt voor het doel waarvoor u ze hebt verstrekt. Uw gegevens worden zonder uw toestemming niet aan derden verstrekt, tenzij dat noodzakelijk is voor het doel waarvoor u die gegevens hebt verstrekt.

Onze website maakt gebruik van Google Analytics voor het verkrijgen van bezoekersstatistieken. De statistieken van Google Analytics worden door ons gebruikt om inzicht te krijgen in de bezoekersaantallen, de populaire pagina’s en om daarmee onze website te verbeteren. De informatie die door Google wordt verzameld, wordt geanonimiseerd opgeslagen. De Kempenaer Advocaten en Google kunnen niet zien welke personen onze website hebben bezocht.

De informatie die Google verzamelt, wordt mogelijk opgeslagen op servers buiten de Europese Economische Ruimte. De Kempenaer Advocaten heeft geen invloed op het gebruik van de data door Google en/of derde partijen. Google kan de gegevens verstrekken aan derden als zij daartoe op grond van de wet verplicht is of voor zover de informatie namens Google door derden wordt verwerkt. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Privacybeleid van Google: https://www.google.nl/intl/nl/policies/privacy/ en naar Google Analystics:https://www.google.com/intl/nl_nl/analytics/

 

In onze website staan knoppen om pagina’s te kunnen te delen of liken op de sociale netwerken LinkedIn, Facebook en Twitter. Dit wordt gerealiseerd door codes die worden aangeleverd door betreffende sociale netwerken. De codes plaatsen onder meer een cookie.

In de privacyverklaring van de sociale netwerken (die regelmatig wijzigen) kunt u lezen wat zij met de persoonsgegevens doen die zij met deze code verwerken.

LinkedIn: https://www.linkedin.com/legal/privacy-policy

Facebook: https://www.facebook.com/policy.php

Twitter: https://twitter.com/en/privacy

Indien u een relatie met De Kempenaer Advocaten heeft, heeft u het recht om de informatie die wij van u hebben op te vragen en (indien nodig) aan te passen. U kunt daarvoor contact met ons opnemen via mail@dekempenaer.nl

Voor verdere vragen over dit onderwerp kunt u contact met ons opnemen via het e-mailadres mail@dekempenaer.nl of door gebruik te maken van het contactformulier op onze website.