Als de burgemeester ontdekt dat een massagesalon ook seksuele diensten aanbiedt, sluit hij de zaak. Maar dat is een te zwaar middel, vindt de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Bij een massage- en acupunctuursalon valt een vervelende brief op de mat: de exploitante moet haar zaak binnen veertien dagen sluiten. Er zijn meldingen binnengekomen dat er ook seksuele diensten worden aangeboden. Een spermahond van de politie heeft in twee massagekamers spermasporen gevonden en aan een toezichthouder die als mystery guest de salon bezocht is een seksuele dienst aangeboden. Hiervoor is geen vergunning verleend, de exploitante heeft de algemene plaatselijke verordening overtreden. De burgemeester baseert de sluiting op het lokale Prostitutiesanctiebeleid.
Niet gemotiveerd
Maar de Afdeling vernietigt dit sluitingsbesluit. De burgemeester heeft niet gemotiveerd waarom massages en accupunctuurbehandelingen – diensten die gewoon waren toegestaan – ook definitief moeten worden gestaakt, en waarom het opleggen van een last onder dwangsom niet een betere reactie op de overtreding zou zijn. De gevolgen voor de exploitant zijn nu onevenredig zwaar.
Ernstige overtreding
Met deze uitspraak in het achterhoofd neemt de burgemeester een nieuw besluit. Hem is op dat moment gebleken dat het de exploitante zelf was die de toezichthouder bij zijn bezoek als mystery guest seksuele diensten aanbood. Zo kan deze vrouw een persoonlijk verwijt worden gemaakt voor de overtreding van de apv, aldus de burgemeester. Die vindt het aannemelijk dat dit geen incidentele overtreding was, maar een die gedurende een langere periode plaatsvond. Dit maakt de overtreding buitengewoon ernstig. Ook bestaat volgens de burgemeester een reëel gevaar voor herhaling. De burgemeester heeft er geen vertrouwen in dat de exploitante het aanbieden en verlenen van seksuele diensten effectief zal tegengaan. Beëindiging van de exploitatie is noodzakelijk om de loop naar het pand er voorgoed uit te krijgen. Hij besluit daar dan ook toe.
Minder ingrijpende maatregel
Ook in een tweede procedure is de Afdeling kritisch op de burgemeester. In de eerdere uitspraak moest de burgemeester nagaan of het gewenste doel ook kan worden bereikt met een minder ingrijpende maatregel dan een totale sluiting. Maar de burgemeester is niet ingegaan op de verschillende sanctiemogelijkheden die het Prostitutiesanctiebeleid biedt. Hij had een kortere periode voor het staken van het bedrijf kunnen opnemen. Of hij had kunnen kiezen voor een last onder dwangsom, wat een minder zware impact heeft op het bedrijf. Ook heeft de burgemeester onvoldoende gemotiveerd waarom legale massages en acupunctuurbehandelingen permanent moest worden gestaakt. Het besluit om de exploitatie van het bedrijf definitief te beëindigen is zo onevenredig. De Afdeling vernietigt het sluitingsbesluit van de burgemeester opnieuw.
Overschrijding redelijke termijn
Dat is niet het enige goede nieuws voor de exploitante: omdat de hele procedure te lang heeft geduurd (de ‘redelijke termijn’ is met ruim 1,5 jaar overschreden), wordt zij gecompenseerd. De Staat moet haar € 583 betalen en de burgemeester € 416.