Een klant heeft zijn energierekening fors laten oplopen. Dat komt hem duur te staan: hij wordt afgesloten en moet allerlei extra kosten betalen.
Een man heeft een aanzienlijke achterstand op zijn energierekening, die is opgelopen tot € 4.670. De energieleverancier stelt bij de kantonrechter (rechtbank Rotterdam) dat hij dit alles moet betalen, dat het energiecontract wordt ontbonden, dat de leverantie wordt afgesloten en de meter wordt verzegeld. De klant beweert meerdere betalingen te hebben gedaan, de gestelde achterstand is veel lager. Hij zegt ook dat de verwarming niet goed werkt, zodat de betalingsachterstand in mindering moet worden gebracht op de jaarnota. Verder heeft hij te maken gehad met financiële problemen.
Geen klachten meer
De klant toont niet met betaalbewijzen aan hoeveel hij heeft betaald. Daarom gaat de kantonrechter ervan uit dat de achterstand klopt, zeker nu de energieleverancier dit goed heeft onderbouwd. Problemen met verwarming zijn van enkele jaren geleden, en dat is inmiddels aangepakt. Sindsdien heeft de klant geen klachten meer gemeld. Er is volgens de kantonrechter dan ook geen aanleiding om de jaarnota’s in mindering te brengen op de betalingsachterstand of een andere korting toe te passen. De klant moet de betalingsachterstand alsnog betalen. Dat hij financiële problemen heeft, is vervelend, zegt de kantonrechter, maar dat ligt in zijn risicosfeer en ontslaat hem niet van zijn betalingsverplichting.
Warmteregeling
De Warmteregeling – een regeling gebaseerd op de Warmtewet – bepaalt wanneer een energieleverancier de energielevering aan een afnemer (de ‘verbruiker’) mag beëindigen. Dat mag onder andere bij wanprestatie door de verbruiker, zoals een betalingsachterstand. Wel moet de energieleverancier de gebruiker wijzen op de mogelijkheid van schuldhulpverlening. Verder moet deze de gebruiker tenminste drie schriftelijke aanmaningen sturen met een nakomingstermijn van minimaal veertien dagen, moeite doen om persoonlijk met hem in contact te treden en hem een redelijke en passende betalingsregeling aanbieden.
Meter verzegelen
Dit alles heeft deze energieleverancier netjes gedaan, zodat de leveringsovereenkomst kan worden ontbonden. De kantonrechter bepaalt dat de energieleverancier de leverantie mag afsluiten en de meter mag verzegelen, de klant moet daaraan medewerking verlenen. Doet hij dat niet binnen veertien dagen nadat de energieleverancier daar om heeft gevraagd, dan moet hij de woning gedeeltelijk en tijdelijk ontruimen zodat de energieleverancier de afsluitingswerkzaamheden kan verrichten. De klant moet ook de afsluitingskosten (€ 531) betalen, de incassokosten (€ 586) die de energieleverancier heeft gemaakt, de rente daarover (€ 152) en de proceskosten (€ 1.450).
Betalingsregeling
De klant wil op zitting een betalingsregeling afspreken. Dat kan de kantonrechter niet bepalen: daarvoor moet de energieleverancier toestemming geven en dat heeft zij niet gedaan. Partijen kunnen dat onderling afspreken.