Inhoudsopgave

Aanspreektitel mag bij digitale aankoop niet worden verplicht

Klanten van een Franse spoorwegonderneming zijn bij een digitale aankoop verplicht een aanspreektitel op te geven. Zo kan dat bedrijf gepersonaliseerd communiceren met klanten. Volgens het Hof van Justitie van de Europese Unie mag de spoorwegonderneming klanten daartoe niet verplichten, omdat dat in strijd is met privacywetgeving.

De spoorwegonderneming verkoopt treinreisdocumenten via haar website en mobiele toepassingen. Bij de digitale aankoop van reisdocumenten worden klanten gevraagd te vermelden of ze willen worden aangesproken met 'meneer' of 'mevrouw'. De spoorwegonderneming gebruikt de kennis over de aanspreektitel vervolgens om haar commerciële communicatie met klanten te personaliseren. Volgens een Franse vereniging die zich inzet voor LHBTQ+-rechten is dit in strijd met privacywetgeving. Zij klaagt erover bij de Franse gegevensbeschermingsautoriteit, de Commission nationale de l’informatique et des libertés (CNIL).

Prejudiciële vraag

De CNIL wijst de klacht van de belangenvereniging af. Deze laat het er niet bij zitten en legt de klacht voor aan de hoogste Franse bestuursrechter, die de klacht als prejudiciële vraag voorlegt aan het Hof. Het Hof bevestigt daarop in deze zaak dat een aanspreektitel niet mag worden gevraagd en gebruikt voor gepersonaliseerde communicatie als dat niet absoluut noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst met de klant of voor het belang van de onderneming. 

Onmisbaar en essentieel

Persoonsgegevens mogen op basis van privacywetgeving worden gebruikt als dat noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst tussen een verwerkingsverantwoordelijke (in dit geval de spoorwegonderneming) en een klant. Het gebruiken van de gegevens moet onmisbaar en essentieel zijn voor de juiste uitvoering van die overeenkomst. Er mogen geen andere werkbare en, met het oog op de privacy, minder ingrijpende oplossingen bestaan. 

Generieke uitdrukkingen

Volgens het Hof gaat het daar in deze zaak mis: communicatie hoeft niet noodzakelijkerwijs gepersonaliseerd te zijn naar genderidentiteit van een betrokken klant. Het vermelden van de aanspreektitel van de klant is volgens het Hof niet onmisbaar of essentieel om de overeenkomst met de klant uit te voeren. Het is tenslotte ook mogelijk om klanten aan te spreken op basis van generieke uitdrukkingen. 

Direct marketing

Persoonsgegevens mogen ook worden verwerkt als dat noodzakelijk is voor een gerechtvaardigd belang van de spoorwegonderneming dat zwaarder weegt dan de belangen van de betrokken klant. Volgens de spoorwegonderneming vraagt ze de aanspreektitel verplicht op voor direct marketing en ligt daar ook haar belang. 

Gegevensminimalisatie

Het Hof gaat ook daar niet in mee, omdat niet wordt voldaan aan het beginsel van gegevensminimalisatie. Dit beginsel houdt in dat niet meer persoonsgegevens mogen worden verzameld dan nodig is om het beoogde doel te bereiken. Volgens het Hof kan ook gepersonaliseerd worden gecommuniceerd met klanten door gebruik te maken van de namen van klanten in combinatie met generieke aanspreektitels. Daarmee wordt ook het beoogde doel van direct marketing bereikt. Klanten mogen dus volgens het Hof niet verplicht worden hun aanspreektitel te geven bij een digitale aankoop als daar – zoals in dit geval – geen absolute noodzaak toe is.

ECLI:EU:C:2025:2

Bron:Hof van Justitie EU | jurisprudentie | ECLI:EU:C:2025:2 | 08-01-2025
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

Meer weten?

Neem contact met ons op!

Mail

DELEN

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn
De Kempenaer Advocaten
Privacyoverzicht

De Kempenaer Advocaten respecteert de privacy van alle bezoekers van haar websites.

Wij maken gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en daarop wordt geplaatst. Wij gebruiken cookies om onze websites optimaal te laten functioneren.

U kunt de cookies van uw harde schijf verwijderen.

Ook kunt u cookies uitschakelen via uw browser. Zie hiervoor:

Internet Explorer: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/17442/windows-internet-explorer-delete-manage-cookies

Mozilla Firefox: https://support.mozilla.org/en-US/kb/enable-and-disable-cookies-website-preferences

Safari: https://support.apple.com/kb/PH19214?locale=nl_NL

Google Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=en-GB&hlrm=nl

 

Onze websites bieden op verschillende plaatsen mogelijkheden tot interactie, zoals bijvoorbeeld het invullen van formulieren ter deelneming aan onze seminars. De daarbij door u verstrekte gegevens worden uitsluitend gebruikt voor het doel waarvoor u ze hebt verstrekt. Uw gegevens worden zonder uw toestemming niet aan derden verstrekt, tenzij dat noodzakelijk is voor het doel waarvoor u die gegevens hebt verstrekt.

Onze website maakt gebruik van Google Analytics voor het verkrijgen van bezoekersstatistieken. De statistieken van Google Analytics worden door ons gebruikt om inzicht te krijgen in de bezoekersaantallen, de populaire pagina’s en om daarmee onze website te verbeteren. De informatie die door Google wordt verzameld, wordt geanonimiseerd opgeslagen. De Kempenaer Advocaten en Google kunnen niet zien welke personen onze website hebben bezocht.

De informatie die Google verzamelt, wordt mogelijk opgeslagen op servers buiten de Europese Economische Ruimte. De Kempenaer Advocaten heeft geen invloed op het gebruik van de data door Google en/of derde partijen. Google kan de gegevens verstrekken aan derden als zij daartoe op grond van de wet verplicht is of voor zover de informatie namens Google door derden wordt verwerkt. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Privacybeleid van Google: https://www.google.nl/intl/nl/policies/privacy/ en naar Google Analystics:https://www.google.com/intl/nl_nl/analytics/

 

In onze website staan knoppen om pagina’s te kunnen te delen of liken op de sociale netwerken LinkedIn, Facebook en Twitter. Dit wordt gerealiseerd door codes die worden aangeleverd door betreffende sociale netwerken. De codes plaatsen onder meer een cookie.

In de privacyverklaring van de sociale netwerken (die regelmatig wijzigen) kunt u lezen wat zij met de persoonsgegevens doen die zij met deze code verwerken.

LinkedIn: https://www.linkedin.com/legal/privacy-policy

Facebook: https://www.facebook.com/policy.php

Twitter: https://twitter.com/en/privacy

Indien u een relatie met De Kempenaer Advocaten heeft, heeft u het recht om de informatie die wij van u hebben op te vragen en (indien nodig) aan te passen. U kunt daarvoor contact met ons opnemen via mail@dekempenaer.nl

Voor verdere vragen over dit onderwerp kunt u contact met ons opnemen via het e-mailadres mail@dekempenaer.nl of door gebruik te maken van het contactformulier op onze website.