Inhoudsopgave

Aandeelhouders mogen in toekomst volledig digitale algemene vergaderingen houden

Besloten en naamloze vennootschappen, verenigingen, coöperaties en verenigingen van eigenaren, mogen opnieuw geheel digitaal vergaderen. Dit maakt vergaderen laagdrempelig en besluiten nemen makkelijker. Rechtspersonen mogen overigens zelf bepalen of zij volledig digitaal vergaderen, of ook (deels) fysiek.

Veel rechtspersonen zijn verplicht om minimaal één keer per jaar met hun leden of aandeelhouders te vergaderen. Nu staat nog in de wet dat algemene vergaderingen (gedeeltelijk) fysiek moeten plaatsvinden. Tijdens de coronapandemie werd volledig digitaal vergaderen tijdelijk toegestaan. Veel rechtspersonen waren hierover zeer te spreken. Nu de Tijdelijke wet COVID-19 per 1 februari 2023 is vervallen, heeft de wetgever besloten om met een definitievere oplossing te komen voor digitaal vergaderen. Demissionair minister Weerwind (Rechtsbescherming) gaat hierover een wetsvoorstel indienen bij de Tweede Kamer. Daadwerkelijke invoering van volledig digitaal vergaderen staat gepland op 1 januari 2025.

Voorwaarden

Aan het houden van een volledig digitale algemene vergadering zijn wel voorwaarden verbonden. Zo moet een digitale vergadering zoveel mogelijk een afspiegeling zijn van een fysieke vergadering. Leden en aandeelhouders moeten langs digitale weg volwaardig kunnen meedoen, dus met beeld én geluid, het woord kunnen voeren en kennis kunnen nemen van de verhandelingen ter vergadering. Ook moet de algemene leden- of aandeelhoudersvergadering vooraf akkoord gaan met het digitaal vergaderen. Tot slot moet een volledig digitale vergadering plaatsvinden via een middel waarmee deelnemers kunnen worden geïdentificeerd.

Quorum

Rechtspersonen kunnen zelf kiezen of ze digitaal, fysiek of hybride vergaderen. Als wordt gekozen voor de digitale variant, dan heeft de rechtspersoon een inspanningsverplichting om technische gebreken – een haperende of wegvallende verbinding – te voorkomen. Aan het begin van de digitale vergadering wordt het quorum vastgesteld (net als bij een fysieke vergadering). Als een deelnemer de vergadering verlaat (ook als zijn verbinding wegvalt) of later inlogt, dan heeft dit geen gevolgen voor het quorum. Het wetsvoorstel biedt overigens geen regels voor vergaderingen door het bestuur of de raad van commissarissen. Voor hen is het wettelijk al mogelijk om digitaal te vergaderen.

Wet digitale algemene vergadering privaatrechtelijke rechtspersonen

Bron:Overig | wetsvoorstel | 02-01-2024
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print

Meer weten?

Neem contact met ons op!

Mail

DELEN

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn
De Kempenaer Advocaten
Privacyoverzicht

De Kempenaer Advocaten respecteert de privacy van alle bezoekers van haar websites.

Wij maken gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens uw bezoek aan een website naar uw computer wordt gestuurd en daarop wordt geplaatst. Wij gebruiken cookies om onze websites optimaal te laten functioneren.

U kunt de cookies van uw harde schijf verwijderen.

Ook kunt u cookies uitschakelen via uw browser. Zie hiervoor:

Internet Explorer: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/17442/windows-internet-explorer-delete-manage-cookies

Mozilla Firefox: https://support.mozilla.org/en-US/kb/enable-and-disable-cookies-website-preferences

Safari: https://support.apple.com/kb/PH19214?locale=nl_NL

Google Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=en-GB&hlrm=nl

 

Onze websites bieden op verschillende plaatsen mogelijkheden tot interactie, zoals bijvoorbeeld het invullen van formulieren ter deelneming aan onze seminars. De daarbij door u verstrekte gegevens worden uitsluitend gebruikt voor het doel waarvoor u ze hebt verstrekt. Uw gegevens worden zonder uw toestemming niet aan derden verstrekt, tenzij dat noodzakelijk is voor het doel waarvoor u die gegevens hebt verstrekt.

Onze website maakt gebruik van Google Analytics voor het verkrijgen van bezoekersstatistieken. De statistieken van Google Analytics worden door ons gebruikt om inzicht te krijgen in de bezoekersaantallen, de populaire pagina’s en om daarmee onze website te verbeteren. De informatie die door Google wordt verzameld, wordt geanonimiseerd opgeslagen. De Kempenaer Advocaten en Google kunnen niet zien welke personen onze website hebben bezocht.

De informatie die Google verzamelt, wordt mogelijk opgeslagen op servers buiten de Europese Economische Ruimte. De Kempenaer Advocaten heeft geen invloed op het gebruik van de data door Google en/of derde partijen. Google kan de gegevens verstrekken aan derden als zij daartoe op grond van de wet verplicht is of voor zover de informatie namens Google door derden wordt verwerkt. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Privacybeleid van Google: https://www.google.nl/intl/nl/policies/privacy/ en naar Google Analystics:https://www.google.com/intl/nl_nl/analytics/

 

In onze website staan knoppen om pagina’s te kunnen te delen of liken op de sociale netwerken LinkedIn, Facebook en Twitter. Dit wordt gerealiseerd door codes die worden aangeleverd door betreffende sociale netwerken. De codes plaatsen onder meer een cookie.

In de privacyverklaring van de sociale netwerken (die regelmatig wijzigen) kunt u lezen wat zij met de persoonsgegevens doen die zij met deze code verwerken.

LinkedIn: https://www.linkedin.com/legal/privacy-policy

Facebook: https://www.facebook.com/policy.php

Twitter: https://twitter.com/en/privacy

Indien u een relatie met De Kempenaer Advocaten heeft, heeft u het recht om de informatie die wij van u hebben op te vragen en (indien nodig) aan te passen. U kunt daarvoor contact met ons opnemen via mail@dekempenaer.nl

Voor verdere vragen over dit onderwerp kunt u contact met ons opnemen via het e-mailadres mail@dekempenaer.nl of door gebruik te maken van het contactformulier op onze website.